Akciós hitelből adósságcsapdába: kinek van 55% önrésze manapság?

Forrás: penzcentrum.hu 

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete közzétette az összesített 2009-es autó eladási statisztikákat. Az elmúlt évben felére csökkent az értékesítés, a 2008-ban eladott 158 628 személygépkocsival szemben tavaly mindössze 78 590 autó talált gazdára. A legnépszerűbb típusok az előző évhez hasonlóan a Suzuki, az Opel és a Ford voltak.

Az autóhitelesek reménytelenül számolgatnak

Szakértők szerint akár százezerre is tehető azon autósok száma, akiket a korábbi években a piacot elárasztó olcsó hitelek tartanak fogva. A hitelüket egyre nagyobb nehézségek árán törlesztő ügyfelek miatt várhatóan még éveken át tarthat az új- és a használt piacon az állomány kicserélődésének lassulása.

Sok az olyan autós, aki a pénzügyi környezet megváltozása miatt egyszerűen képtelen eladni, lecserélni, vagy kifizetni a néhány éve akciós hitelre vett járművét. Hiába fizetik rendben a hitelüket, a fennálló tartozásuk százezrekkel - bizonyos esetekben akár milliókkal is - meghaladhatják az autó aktuális értékét.

Az autópiacot még merevebbé tehetik a márciusban életbe lépő új finanszírozási szabályok, melyek szerint forinthitel esetén 25 %, de például svájci frank esetén 55 % önerőt kell felmutatni. A használt piacon uralkodó tendenciákat jól érzékelteti, hogy a legnagyobb használtautó portálon az elmúlt években átlagosan 110 ezer autó szerepelt, de mára ez a szám 70 ezer körülire apadt.2009-ben felére esett az újautók eladása!

Amíg 2008-ben 158 628 új autót adtak el Magyarországon, addig 2009-ben 78 590-ra csökkentek az eladások. Suzukiból 13 599, Opelből 7 511, Fordból pedig 7 492 gurult ki a szalonokból. Ötezer feletti értékesítést produkált még a Volkswagen, a Toyota és a Skoda.

Az első öt gyártó közül a gyengébb teljesítmény ellenére a Suzuki, a Volkswagen és a Toyota tudta növelni a piaci részesedését, miközben az Opelnek és a Fordnak az előző évinél kisebb szelet jutott 2009-ben.

A legalább ezres értékesítési mutatót produkáló márkák közül a piaci átlagot legalább 10 százalékponttal meghaladó mértékben csökkentek az eladásai Peugeot-nak (37,08%) és a Chevroletnek (31,84%). A Nissan (86,88%), a Volvo (75,38%), a BMW (68,49%), a Honda (65,95%) és a Kia (60,94%) viszont legalább 10 százalékponttal a piaci átlag felett teljesített.

A 2008-as teljesítményét csak a Porsche (124,39%) és a Jaguar (105,63%) tudta felülmúlni, de a luxusmárkákból így is mindössze 102, illetve 75 darab talált gazdára 2009-ben.

Az egyesület statisztikái szerint a magyarországi forgalomba helyezések még kedvezőtlenebb képet mutatnak. 2009-ben alig 60 155 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami az előző év 39,25%-ának felel meg.

Oszd meg ezt a cikket!