Alapjáraton az autópiac

Forrás: nepszava.hu

A válság után tavaly kezdett magára találni a használtautó piac, de az élénkülõ import döntõ hányada a szürke zónában történik. Az újautó értékesítés pedig egyelõre csak igen visszafogottan bõvült az év elsõ kilnec hónapjában és a forgalmat az elmúlt évekhez hasonlóan a vállalati vásárlások mozgatták.

A Magyar Gépjármû-importõrök Egyesülete (MGE) elégedetten nyugtázta az évek óta tartó forgalom csökkenés, illetve stagnálás után már az enyhe javulást is, de a piacnak a válság elõtti pozcióit még évekig nem éri el a hazai újautó értékesítés. A piacot még mindíg a flottaautó-vásárlások uralják.

A gépjármû eladások érzékeny indikátorai a gazdaság állapotának, s a GDP tavalyi jelentõs visszaesését jelezte egyebek mellett a kishaszon jármûvek forgalombahelyezésének megtorpanása, az addigi bõvülés leféjezõdése. Erdélyi Péter, az MGE ügyvezetõ elnöke szerint jelentõs elõrelépésre ebben a szegmensben sem lehet számítani.

Az egyesület adatai azt mutatják, hogy 2013-ban a csökkenés volt tapasztalható egészen augusztusig, amikor kismértékû növekedést mértek, ami folytatódott szeptemberben is. Ennek oka lehetett a beruházásokat támogató kedvezõbb finanszírozási termékeknek és némi gazdasági élénkülés.

A gazdasági világválság elõtt olyan év is volt, amikor a hazai újautó eladások elérték a 200 ezres darabszámot, de az elmúlt években ennek a negyede is már elfogadható eredménynek számított.

Az új gépjármúvek értékesítésének jelebtõs visszaesése miatt megélénkült a használtautó kereskedelem. Idén az elsõ kilenc hónapban 2012-höz képest néhány ezerrel több használtautót adtak el. Ugyancsak érdekes változás, hogy a magasabb árkategóriájú kocsik esetében ismét feltûntek a hitelre vásárló ügyfelek.

Fojt Attila, Magyar Gépjármû Kereskedõk Országos Egyesületének elnöke a Népszavának elmondta, a néhány százezer forintos, kis értékû szegmensben azonban ma is szinte kizárólag készpénzért vásárolnak autót a fogyasztók. A szakember úgy vélte, még mindig sokan, akik korábban 3-4 évente új autót vásároltak, most inkább használtautót vesznek.

"Továbbra is az 1-5 éves, közép, alsó-középkategóriás autókat keresik a leginkább, ezekbõl is van a legkevesebb, így nem cspda, hogy az elmúlt egy évben ezeknek az átlagosan 1,5 millió forintos kocsik néhány százalékkal megdrágultak" - nyilatkozta a Népszavának Fojt Attila.

Ez a kategória adja az összes értékesített használtautó 25-30 százalékát. A 10 évesnél idõsebb járgányok aránya nagyjából 40 százalék és a két szegmens közötti évjáratokból kerül ki a fennmaradó rész. A szürke importban behjozott autóknak viszont a nagy része idõsebb egy évtizednél.

Az egyesület elnöke jelezte, hogy az import autók folyamatosan növekvõ aránya miatt általában is emelkedtek valamelyest - 3-4 százalékkal - az árak a forint gyengülése, a 300 forint körüli euró árfolyam miatt. A behozatal magasabb sebességbe kapcsolásának oka egyebek mellett a 2012. januárjától módosított, kedvezõbbé tett regisztrációs illeték volt.

Az ezredforduló éveiben még 70-80 ezer használtautót hoztak be Magyarországra. Az uniós csatlakozást követõen a mahsa regisztrációs adók alaposan lelohasztották a céges és magánimportõrök lelkesedését: a behozatal 25-30 ezerre zuhant. Tavaly a kedvezõ illetékváltozás hatására az import ismét fölfelé indult és 2012-ben már 55 ezerre bõvült.

"Az idei évben 70 ezerre becsüljük az import használtautók számát, ami nagyjából az összes eladott használtautó 15 százaléka lehet" - említette Fojt Attila. Üröm az örömben, hogy a növekvõ importnak mintegy 70-80 százaléka a szürke gazdaságban cserél gazdát. A múlt évben az 55 ezer import autóból mintegy 40 ezer érkezett szürke importtal - hangsúlyozta Fojt Attila.

Sok cég magánimortként hozza be a gépkocsikat. Ez több veszélyt is magában rejt. Fogyasztóvédelmi szempontból aggályos, hogy a vevõ nem tudja érvényesíteni az esetleges reklamációját még akkor sem, ha az jogos.

A költségvetés pedig milliárdos bevételtõl esik el, mert nem folyik be a környezetvédelmi termékdíj, illetve az átírási illeték, ami autónként 40-60 ezer forint is lehet. "Az egyesület emiatt javaslatokkal fordul a szaktárcához, a fogyasztók, valamint a legális kereskedõk érdekeinek védelmében.

Bihari Tamás

Oszd meg ezt a cikket!

Hírlevél

Iratkozzon fel, hogy naprakész legyen híreinkből!

Autópark

Gumipark

HG