Autóvásárlók gyehennája 

Forrás: Totalcar 

Zavaros dolog ez a regadó, de sejtettük, hogy jövőre szívni fogunk. Utánanéztünk, és tényleg sokkal rosszabb lesz minden. És ellentétes az EU irányelveivel. Aminek az adóügyi biztosa épp magyar. Tudja meg, kinek lesz jó jövőre. Önnek nem.

A Gyehenna

"...ne féljetek azoktól, a kik a testet ölik meg, a lelket pedig meg nem ölhetik; hanem attól féljetek inkább, a ki mind a lelket, mind a testet elvesztheti a gyehennában."

A Gyehenna kifejezés a Geenna helynévből, azaz a héber Ge-Hinnomból (Hinnon völgye) származik. Ebben a Jeruzsálem délnyugati részén lévő völgytorokban égette el Izrael pogány népe azokat a gyerekeket, akiket Molochnak, az ősi pogány istennek szántak áldozatul. Jeremiás próféta megjövendölte, hogy a helytelen szokás miatt a völgyet borzasztó külsőségek közepette helyére teszi majd az Úr.

Nem egészen így lett, később a völgyet szemétégetésre használták. Az izraeli folklór Hinnon völgyét a gonoszok megbűnhődésének, lelkük és testük elégetésének színhelyeként kezdték emlegetni. Jézus később tanításaiban a gyehenna tüzével Isten gonoszok felett hozott ítéletét, büntetését kívánta szemléletesebbé tenni.

Érdekes, hogy a közhiedelemmel ellentétben a gyehenna lángjai (és meg nem haló férgei) közel sem emésztik örökké a bűnösök testét, lelkét, hiszen egyedül Isten létezik örökké, és azok, akik Jézust szívükbe fogadják. Épp ez a lényeg, hogy a bűnösök teste-lelke itt örökre megsemmisül. A nálunk használatos "örök gyötrelem" terminológia - állítólag - fordítási hiba, valójában a büntetés épp azáltal örök, hogy a bűnös minden dimenziójában teljesen megsemmisül.

Több olvasónk véleménye szerint ez mégsem biztos, hogy így van: "A Biblia szerint a bűnösök (akik nem fogadták el a megváltást, és csak azok) igenis örökre fognak szenvedni. A gyehennában való teljes megsemmisülés a Jehova Tanúinak hamis tanítása. Nekem vagy 8 különböző fordításban elérhető a Biblia, és mindegyik a megváltást ELUTASÍTÓK örök szenvedését tanítja. " Döntse ezt el ki-ki ízlése szerint - a szerző.

Úgy tűnik, a jelenlegi kormányzat adóéhes döntnökei nem hajlanak érvekre, tojnak az EU-ra, nem kívánják megkönnyíteni a korszerűbb, modernebb autókra vágyók életét. Látszólag protekcionista intézkedésekkel meg kell védeni a magyar újautó-ipart és -kereskedelmet az olcsó nyugati dömpingtől, nehogy összeroppanjon.

2004. február másodikától van nálunk regisztrációs adó. Ez az adónem a fogyasztási adót váltotta fel, amit az uniós csatlakozás miatt el kellett törölni. Olyan még nem volt, hogy ebben az országban csak úgy megszűnjön egy sarc, így a kieső összeget a kormány átkeresztelte regisztrációs díjra. Aztán teltek-múltak a hónapok, és a díj mértéke szépen, lassan kúszott felfelé.

Kaptunk a minap két levelet. Az egyikben a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) véleményét juttatta el hozzánk egy olvasónk. Győző Gábor, a szervezet elnöke a Budapesti Autószalon megnyitóján azt mondta, hogy a regisztrációs adó fokozatos csökkentésével számtalan régi, korszerűtlen autó kerülne az országba, ami évente 1200 tonna szén-dioxid-többletkibocsátást eredményezne. Az újautó-értékesítés visszaesne, ezáltal 22 milliárd forinttal csökkennének az adóbevételek, több mint 200 autószalon zárna be, továbbá hatezernél is több munkahely szűnne meg.

Győző Gábor szerint ma Magyarországon 300 000 húsz évnél öregebb, egymillió tíz évnél idősebb autó van és a regisztrációs adó csökkentésével tovább öregedne az állomány, az újautó-eladások pedig 25%-kal esnének vissza. Értik: egy új, nálunk tízmilliós Audi alternatívája az MGE riogatása szerint a német tízéves, egymilliós. Vélhetőleg ez az ostoba, csinált érvrendszer és az újautó-értékesítők lobbitevékenysége is szerepet játszott abban, hogy a regadó jövőre nem csökken. Ellenben nő.

A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) sajtóközleménye volt a második levél. Eszerint a regisztrációs adó hamarosan törvényerőre emelkedő további emelése szörnyű következményekkel járhat, fiataljaink korszerűtlen, nem biztonságos autóban bekövetkező korai halálától az autópark még drasztikusabb elöregedéséig, egyben ez az emelés teljes mértékben ellenkezik az EU jogszabályaival.

A szervezet annyit elismer, hogy az új rend bevezeti az adó értékarányosítását, azaz nem kell forintra ugyanannyit fizetni többszörös árkülönbözetű autók után, viszont siralmasnak tartja, hogy a jelenleg újként forgalmazott Euro 3-as autókat, amelyeket 2001-től gyártanak, lobbiérdekek miatt jövőre átsorolja egy 30 (az elfogadott változatban 50) százalékkal több adót fizető kategóriába. Kis mellékszál, hogy a MGOE ezt a hulladékká változást több mint 20 hónapja simán megjósolta. A mostani vitában ők egy másik számmal érvelnek, szerintük hazánkban 750 000 darab 15 évesnél idősebb autó van; ha ezek legfeljebb négy-ötévesekre cserélődnek, csak nem halunk meg előbb tüdőbajban, mintha nem.

Itt jön képbe a fiatalok halála is: a némileg teoretikus kirohanás szerint szegény gyerek inkább kétéves Opelben szaladjon fának a diszkóból hazafelé, mint húszéves Ladában, a magas regadó miatt viszont azonban marad neki a Lada.

Érdekes módon ezen az oldalon is előkerül az adókiesés: a MGOE szerint az adóemelés nem generál költségvetési többletbevételt, hanem épp ellenkezőleg, visszaesik az import és a gépjárműeladás egyáltalán, és épp ez okoz majd csődöket, munkahely-megszűnéseket és a befizetett adók csökkenését.

Az MGOE zárszava: "a kormány tervezett regisztrációs adója megteszi az első lépést az európai normák alkalmazása felé, de a korszerű használt autók importját így is jelentős adóemelés sújtja! Így, amennyiben az új autós lobbi félrevezető, a jelenlegi monopolhelyzetet megtartani igyekvő, környezetvédelembe bújtatott érveivel alátámasztott törvény lesz elfogadva, továbbra is Magyarország marad a legdrágább piac Európában a használt autót vásárolni szándékozóknak!"

Kedves maradék olvasók, köszönjük, hogy eddig velünk maradtak, most már mi jövünk! Értik a fentieket? Arról van szó tehát, hogy az újautó-importőrök azt szeretnék, ha lenne egy adó, ezt nevezhetjük regisztrációs adónak, ami aránytalanul jobban sújtja a használt autókat, mint az újakat. Ha az országon belüli piacon nem is (ez különben már önmagában is nonszensz, most van EU, azaz közös piac, vagy nincs?), legalább az import terén. Így senki sem vesz adótól drága használt autót, hanem inkább relatíve olcsóbb újat, legfeljebb kétéves Mondeo helyett új Fiestát, istenem, merjünk kicsik lenni, merjünk kis autóval járni.

Aztán ott vannak a kereskedők, akik ezután is szeretnének piacon maradni és bezúdítani a sok nyugat-európai származású használt autót (ami kint olcsóbb, ami megint nonszensz, újra megkérdem: most van EU, azaz közös piac, vagy nincs?). Velük egy cipőben járnak a lobbitevékenységet hanyagoló, de a mobile.de oldalait bújó mezei júzerek, akik esetleg önállóan bevállalnának valami kedvező árú hajtányt. Az MGOE nem szeretne államilag előírt hátrányba kerülni, szerintük egy kétéves Mondeo még nem roncs, miért ne vegye meg, aki nem fér be a Fiestába. Illúzióink ne legyenek, ők sem akarnak jót nekünk, autóvásárlóknak, csak most egy kicsit azonosak az érdekeink.

Két okból. Egyrészt, mert kint tényleg olcsóbb a használt autó, mint bent. Persze ennek főleg épp a regadó az oka, meg ahogy az egész vám + fogyadó + termékdíj + áfa dolgot az uniós csatlakozás előtt sem sikerült normálisan leépíteni. Másrészt mert a nyugati használtautó csakugyan jobb minőségű, mint a hazai, bármit is mondjanak népünk géniuszai. Ebbe nagyon ne is menjünk bele, mindössze egy példa: anyukám céges Passatja 440 000 kilométert futott, most lecserélték. Eladták valamennyi forintért, most pedig egy kereskedésben várja új gazdáját. Csillog-villog, órája már 140 000 kilométert mutat.

Szerintünk is szűklátókörű adóbevétel-centrikusságra és újautó-importőri nyomásra vall, hogy a kormány képes például Winkler kolléga szíve vágyára, egy 6000 eurós (1,5 millió forintos) 1999-es Subaru Foresterre azt mondani, hogy az szennyező és ósdi. Hiszen, ha valóban be kell fizetni rá a most érvényes 1 063 125 forintot, vagy a jövőre felajánlott KÉTMILLIÓ-HETVENEZER ötvenkilenc szazalekát, azaz a listaár közel négyötödét, akkor marad a karburátoros, katalizátor nélküli Lada Niva.

 

Winkler siráma

Engem se kéne így megszívatni. A gyermektelenségi adó rendben van, magam is támogatom a szaporodást, de miért büntetik azt, aki ha nem is különlegességet, de nem túl gyakori használt autót szeretne? Nekem például egy 6-7 éves Subaru Forester S Turbo kéne, automata váltóval. Az ilyesmi nagyjából 2,5-3 millió forint között kell, hogy legyen. De általában nincs. Lapzártakor a legnagyobb szakmédium, a Használtautó.hu egyetlen ilyenről se tud, a kínálat nagyjából ennyi. Van egy 2,8-ért, de az szívó, és Subaruból az ember vegyen turbót.

A Subaru Forester nálunk nem tömegmodell, a forgalmazó évi tíznél többet ritkán adott el. Németország, Ausztria, Svájc - ott bezzeg szeretik. A mobile.de-n jelenleg ez a kínálat belőle. Nézzék csak az elsőt! Három gurigáért, egy hároméves ilyen! Most, hogy már ismerem a regadótáblát, végképp elfelejtem a német oldalakat, különben felkötném magam. Végül is bő kétmillió forint sarcot fizetni háromra, nem is olyan rossz, vannak kellemetlenebb dolgok is. Például amikor a kirándulók által eldobott konzervdoboz beleszorul a vaddisznó szájába, és éhen hal szegény, mert az erdőben ritkán jön szembe állatorvos.

Mindegy, én átérzem az újautó-forgalmazók nehézségeit, és tudatában vagyok, mennyire megkönnyíti a lobbizást a jó anyagi helyzet. Ha az értékesítési lázban átvett, beszámított használtautó-tömegek vesztenek az árukból, az valóban rossz a forgalmazóknak. Úgyhogy én csak annyit tehetek, hogy azt mondom, kapják be. Mondhatnám körítésnek, hogy mert az munkahelyeket teremt és környezettudatos, de a hazudozókra a gyehenna tüze vár.

Azt mondja tehát az Állam, hogy na jó, új autóknál is töröljük el az adó áfáját, ha már a használtnál a pótadót nem bírja az EU, de nehogy pénz nélkül maradjunk, hamar növeljük másfél-kétszeresére magát a regadót. És hivatkozzunk a környezetvédelemre, alkalmazzunk kamu avulást, be ne jöjjenek az egy éve még egekbe magasztalt Euro-III-as autók a vén szakadt szirszarok helyett!

Az pedig, amit az EU az adó áfájának helytelensége mellett valójában gondol a regadóról, ezúttal fel sem merült. Mármint hogy az lenne az igazi, ha a Magyarországon mint EU-tagállamban az elsőként forgalomba helyezett használt autókra egyébként jogszerűen kivethető regisztrációs adó nem haladná meg a már forgalomban lévő járművek értékében fennmaradt adótartalmat. Pedig meg fogja.

Az adó idén* és jövőre**, ezer forint (/adóemelés százalékban)

 Euro4Euro3Euro2
1,1 benzin-1,3 dízel126/235/+90%126/350/+180%189/470/+150%
1,1-1,4B és 1,3-1,5D189/340/+80%189/510/+170%284/680/+140%
1,1-1,4B és 1,3-1,5D189/340/+80%189/510/+170%284/680/+140%
1,4-1,6B és 1,5-1,7D252/450/+80%252/680/+170%378/910/+140%
1,6-1,8B és 1,7-2,0D410/700/+70%410/1040/+170%615/1390/+130%
1,8-2,0B és 2,0-2,5D567/960/+70%567/1440/+250%850/1920/+130%
2,0-2,5B és 2,5-3,0D819/1380/+70%819/2070/+150%1229/2760/+120%
2,5-3,0B és 3,0-3,5D1260/2100/+70%1260/3150/+150%1890/4200/+120%
3,0 B és 3,5D felett1890/3020/+60%1890/4540/+140%2835/6050/+110%
Elektromos és hibrid

n.a./190/n.a.

Tiszta gázüzemű

n.a./380/n.a.

 
*2005-ben a magánbehozatalt 1,25-ös büntető szorzóval sújtják
**A fizetendő adó összege 2006-ban kor szerinti fix sávokkal csökken. Például 2 évre 20%, 4 évre 34%, 9 évre 50% "kedvezményt" adnak. A részletes táblázat lentebb.

 

 

A regadó kor alapján engedélyezett csökkenése 2006-ban

Autó kora (hónap)Száza­lékos avulás*Autó kora (hónap)Száza­lékos avulás*Autó kora (hónap)Száza­lékos avulás*
2-ig385-9648205-21661
3-4597-10850217-22862
5-67109-12052229-24063
7-1211121-13254241-25263,5
13-2420133-14455253-26464
25-3628145-15656265-27664,5
37-4834157-16857277-28865
49-6039169-18058289-30065,5
61-7243181-19259301-től66
73-8446193-20460  
*Az adót tovább súlyozzák egy-egy éven belül

 

Ha érdekli, hogyan alakul a motorkerékpárok regisztrációs adója, kattintson ide.

Oszd meg ezt a cikket!