Az adócsomag adhat lendületet az autópiacnak

Forrás: Népszabadság online 

Az áfaemelés visszahozhat valamit az elvesztett forgalomból - furcsa logika, de ebben reménykednek a használtautó-kereskedők. Hiába csökken a kereslet, az áremelés elkerülhetetlennek tűnik a piacon.

Ritka alkalom, amikor az adó emelésétől várják a forgalom emelkedését a cégek, ám ez a helyzet most a használt autókkal kereskedőknél. Az első negyedévben 15-20 százalékkal zsugorodó piacon azt remélik, hogy a júliusi áfaemelés miatt kevésbé lesznek kelendők az új gépkocsik, az eleve magasabb nettó árra ugyanis nagyobb áfa rakódik, ami elriaszthatja a vevőket. Az így keletkező előny persze korántsem lesz akkora, mint egy jól működő gazdaságban: a recesszió miatt csökkenő keresletre reagálva az új autókat immár fél éve 20-35 százalékos árkedvezménnyel adják.

Nagyjából ennyi, amibe kapaszkodhatnak a kereskedők. A tapasztalatok szerint idén tízből hat vevő készpénzzel akar fizetni - egyre nehezebb ugyanis hitelhez jutni. Van olyan vélemény, hogy ez nem káros folyamat, így legalább csak azok visznek el autót a telepekről, akik biztosan ki is tudják fizetni a vételárat. Őket viszont megfontolásra késztetik a roncsprémium bevezetéséről szóló hírek, sokan inkább várnak a vásárlással, míg eldől, hogy - külföldi példákhoz hasonlóan - a magyar vevők is kaphatnak támogatást a költségvetésből.

Horváth Zoltán, a tavaly 3 százalékos használtautó-piaci részesedést szerzett Weltauto igazgatója ennek ellenére bizakodó, mert "jövőre sem fog mindenki biciklire váltani". Ráadásul rostálódik a kereskedők mezőnye. - Nem örülünk más kárának, de tanulunk belőle - utalt az egyik nagy piaci szereplő, az AAA Auto csődjére, amit nem tart meglepetésnek, mert a cég tevékenysége nem annyira az autókereskedelemről, mint inkább a tőzsdei megjelenésről szólt.

A cégvezető bízik abban, hogy az AAA távozása a vásárlók figyelmét még inkább a garanciával értékesített használt autók felé fordítja. Az üzenetértékű állításnak előzménye van: a Magyar Autóklub közérdekű keresetet terjesztett elő az Autocentrum AAA Auto Kft.-vel szemben, melyben a cég használtautó-adásvételi szerződéseinek tisztességtelen kikötéseit támadta. Dr. Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub jogi bizottságának elnöke lapunknak elmondta, hogy a 2009. február 4-én kihirdetett, és március 23-án jogerőre emelkedett ítéletben a Pest Megyei Bíróság megállapította: a támadott szerződési feltétel tisztességtelen, mert abban a kereskedés a vevő bármilyen utólagos szavatossági igényérvényesítését kizárta, ezért a bíróság a szerződési feltételt érvénytelenítette.

A döntés értelmében a szerződési rendelkezés az Autocentrum AAA Auto Kft. valamenynyi ügyfele tekintetében - már megkötött szerződés esetében is - viszszamenőleg hatályát veszti. Ez persze nem könnyíti meg az AAA volt kuncsaftjainak helyzetét, az ügyfelek nehezen tudják majd érvényesíteni autóik garanciális-műszaki problémáit a későbbiekben. Próbáltuk felvenni a kapcsolatot az AAA képviselőivel, de megkereséseinkre tegnapig nem kaptunk választ.

A piac méretének szűkülése nem hagyja érintetlenül a munkavállalókat sem. A kétezer magyarországi használtautó-kereskedésben 17-18 ezer ember dolgozik, a kapcsolódó szakmákban még legalább ennyi - becslések szerint a jellemzően családi vállalkozásokkal működő ágazatban is több ezer munkahely szűnhet meg. Fojt Attila, az Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke szerint csak a jó helyen és kis, legfeljebb 1-2 százalékos árréssel működő kereskedéseknek van esélyük a válság túlélésére. A déli, délkeleti országrészben alig értékesítenek autókat; valamivel jobb a helyzet a fővárosi és Pest környéki telepeknek.

Az MGOE elnöke szerint éves szinten 20-25 százalékos visszaesésre lehet számolni a használtautó-piacon. A kereslet nagymértékű visszaesése ellenére az áremelés sem kizárt a kínálat drasztikus szűkülése miatt. Az euró magas árfolyama miatt a tavalyi közel 28 ezer helyett legfeljebb mintegy 10 ezer darab használt kocsi behozatala tűnik reálisnak.

A cégek a regisztrációs adó enyhítésében is reménykednek. Fojt Attila szerint a Pénzügyminisztériumhoz eljuttatott javaslatuk alapján 800 ezer - 1 millió forintban kellene maximálni a nagy teljesítményű és motorú autók olykor 3,2 millió forintos regisztrációs adóját, mert ezzel csökkenne a külföldi rendszámmal trükközők száma, és nőne az adóbevétel.

Háttér sok A betűvel

Dinamikus kampánnyal és jól menedzselt sajtóval robbant be a magyar autópiacra az AAA Auto, amely "Kelet-Európa legtöbb használtkocsi-kereskedőjeként" mutatkozott be. A cég 2005-ben 51 ezer, 2007-ben 70 ezer használt kocsit értékesített a régióban. A járműágazatból származó forgalma 50,8 millió euróról 79,8 millióra, hálózata pedig 20-ról 45 kereskedésre nőtt.

A prágai után a budapesti tőzsdén is bevezetett, hollandiai bejegyzésű cég részvényeinek árfolyama 49 és 296 forint között mozgott. Az AAA ambiciózus terveiben két éve még az orosz piac meghódítása is szerepelt, ám meglévő állásait is fokozatosan feladta: 2008 júliusában kivonult Lengyelországból, 2009 márciusában pedig a magyar piacról. A cseh, szlovák és román piacon működő csoport 2007-ben 4,8 milliós, tavaly 15,6 milliós veszteséggel zárt - derül ki a cég honlapján szereplő jelentésből.

Oszd meg ezt a cikket!