Az EU újabb kemény döntést hozott emisszióügyben

Most a szén-dioxid-kibocsátás mértékével kapcsolatban született egyezség

Az autóipari vállalatok figyelmeztették az EU törvényhozóit, hogy ezek a komoly szankciók rengeteg ember állásába fognak kerülni, ám ennek ellenére megszületett a döntés: 2030-ra jelentősen vissza kell szorítani a személygépjárművek és a kisáruszállítók szén-dioxid-kibocsátását is. Eredetileg 40 százalékkal akarták az üvegházhatást előidéző gázok kibocsátását csökkenteni, ám az olyan nagy autóiparral rendelkező országok, mint Németország ezt nehezen akarták elfogadni.

Autó kipufogógáza

Végül az ipar és a törvényhozók kompromisszumot kötöttek, és a 2021-es évhez képest 37,5 százalékos szén-dioxid-kibocsátás csökkentésben egyeztek meg, melyet 2030-ra kell elérni. A kisáruszállítók esetében 31 százalékos redukálást irányoztak elő, melyet szintén egy évtized alatt kell megvalósítani. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) felhívta a figyelmet, hogy az vállalatok az elektromos motorok fejlesztésére fogják fordítani a tőkéjüket annak érdekében, hogy elérjék a normaszinteket, a belsőégésű motorok visszaszorítása pedig az autóipari munkavállalókat hozhatja kellemetlen helyzetbe.

Az EU 2017-es adatai szerint egy átlagos új autó CO2 kibocsátása 118,5 g/km, mely 22-vel kevesebb 2010-hez képest. A 2021-es évre már így is elő van irányozva egy 95 g/km-es csökkentés, ehhez jött hozzá a mostani szankció, melyet az autóipar túlzóan keménynek érez.

Mercedes motor teszten

Egyelőre a 2021-re tervezett követelmények is komoly fejtörést okoznak bizonyos gyártóknak, hiszen a 2018 őszén bevezetett új WLTP emissziómérési eljárás több modellnek is megemelte a károsanyag-kibocsátási értékeit, így egyelőre a jelenlegi problémák orvoslásával vannak elfoglalni az érdekelt gyártók. A Volkswagen-konszern különösen nehéz helyzetben van ebben a témában, ott vannak a legnagyobb problémák ezen a téren, ám bizonyos Citroen és Mercedes modellek is fennakadtak a méréseken.

Oszd meg ezt a cikket!