Csökkenő eladások

Forrás: gazdasagiradio.hu 

A magyarországi autóeladások főként a keleti országrészben csökkentek az év elején, a kereskedők elsősorban a meglévő készleteiket árusítják ki, és mindenhol tapasztalják a hitelek visszaszorulását az autófinanszírozásban - derül ki az MTI által készített megyei körképből.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében az autókereskedések átlag 40-60 százalékos forgalomkiesést regisztráltak januárban.

A régió egyik legnagyobb, Suzukival, Forddal és Mercedesszel foglalkozó szalonjának a forgalma nagyjából a felére esett vissza. Ifj. Nyitrai Gábor, a Carmo Kft. ügyvezető-igazgatója elmondta: a visszaesés miatt nyolc százalékos létszámleépítést hajtott végre a cég, amelynél így jelenleg kilencvenöten dolgoznak. Hozzáfűzte, hogy gondokat okoz a készletek finanszírozása, továbbá az árfolyamveszteség is érzékenyen érinti a bevételeiket.

A Skoda és Volkswagen értékesítésével foglalkozó Platán Autóház 2007. évi összes eladása 1400 darab autó volt, tavaly már csak 1200 autót értékesített, az idei tervben viszont csak 800 autó eladása szerepel - állt a kereskedés által kiadott közleményben. A szabolcsi cégnél 2008 októberében már ötven százalékos rendelésiállomány-csökkenést mutattak a statisztikák, és ez a tendencia az idén januárban is megmaradt.

A baranyai megyeszékhelyen mintegy 30-50 százalékkal csökkent tavaly november óta a Volkswagent forgalmazó AutóCity Kft. és az Opel, Chevrolet, valamint Saab márkájú gépkocsikat árusító Penthe Autóház Kft. forgalma az előző év hasonló időszakához képest.

Az azonos tulajdonosi körhöz tartozó két pécsi cég ügyvezető igazgatója, Liszácz Mihály beszámolt arról, hogy tapasztalataik szerint a gazdasági és pénzügyi válság főként a kis- és közepes kategóriájú autók eladásának csökkenésében érezhető. Szembetűnő változás az is, hogy a hitelfelvételi kedv a korábbinak a tizedére esett vissza.

Az ügyvezető igazgató elmondta: a forgalom növelését, a meglévő, s komoly értéket képviselő készletek kiárusításával, különböző akciókkal próbálják elérni. A két cég rövid távon nem tervez elbocsátásokat a csökkenő forgalom miatt, de a munkahelyek megtartásához számít pályázati forrásokra. Hozzátette: egyelőre az a veszély sem fenyeget, hogy a gyártók nagy számban bontanák fel a kereskedőkkel kötött szerződéseiket, de egy kisebb piacon hosszú távon a jelenleginél kevesebb márkakereskedés tud eredményesen működni.

Az ügyvezető megjegyezte, hogy az autókereskedők helyzetén nem segít a különadó eltörlése, és az áfaemelés is kedvezőtlenül hat. Ő a maga részéről a nyugat-európai államoknak a vásárlást támogató intézkedéseit tartaná célravezetőnek. Úgy vélte, ha az autóipar és az autókereskedők helyzete nem javul, az az adóbevételek csökkenését, munkahelyek elvesztését, és azt is eredményezi, hogy Európa legöregebb, átlagosan 11,6 éves magyarországi autóparkja tovább öregszik, veszélyeztetve a biztonságos közlekedést.

Zala megyében kizárólag a nagy kedvezményt kínáló akcióknak köszönhetően az év elején még fogytak az autók a márkakereskedőknél, amelyeknél jellemzően inkább készpénzért veszik az új autókat.

A Seatokat és Fiatokat forgalmazó zalaegerszegi Autó Lábodi Kft.-nél csakis az akár 30 százalékos kedvezményt kínáló akcióknak köszönhetően több Fiatot adtak el az idén januárban, mint az elmúlt év első hónapjában - közölte Lábodi Róbert, a kft. ügyvezetője. A cégvezető azonban ezt a helyzetet átmenetinek tartja, és úgy véli, hogy a raktáron lévő autók eladása után jön még a neheze. Megjegyezte, hogy vevőik szinte kivétel nélkül készpénzért vásároltak az utóbbi hónapokban, ugyanis a hitelek kínálata jócskán visszaesett.

Bölecz László, a Zalaegerszegen és Nagykanizsán Fordokat forgalmazó Autó-Kanizsa Kft. ügyvezetője úgy látja, hogy a bankok egyenesen ki akarnak vonulni az autópiac finanszírozásából. Nemcsak a vevőknek kínált hitelek száma csappant meg, de a kereskedők készleteinek finanszírozásától is elzárkózik több pénzintézet. Korábban mintegy 80 százalékos arányban hitelre adtak el autókat, most a gépkocsiknak már a felét készpénzért értékesítik.

A két kereskedésben évente mintegy 500 autót értékesítő cégnél az előző évkezdethez képest idén még nagyjából azonos darabszámban adtak el új kocsikat, de a használt gépkocsik értékesítése jelentősen visszaesett. A kft.-nél elkezdődtek a létszámleépítések: 30 százalékkal csökkentették az alkalmazottaik számát, de Bölecz László nem tartja elképzelhetetlennek azt sem, hogy a korábbi dolgozóiknak legfeljebb a felét tudják megtartani.

Oszd meg ezt a cikket!