A dráguló akksik ellenére tovább nő a kereslet a villanyautók iránt

Az idei első negyedévben mintegy 120 százalékkal nőttek az elektromos autók eladásai világszerte.

Az elektromos járművek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek világszerte, még annak ellenére is, hogy a villanyhajtású autók árában is jelentős emelkedés tapasztalható.

Idén az elektromos járművek iránti kereslet továbbra is erős annak ellenére, hogy a lítium-ion akkumulátorcellák átlagos költsége az első negyedévben 160 dollárra emelkedett kilowattóránként a tavalyi 105 dollárról. Ez a drágulás főként az ellátási lánc nehézségeinek, valamint az orosz-ukrán háború hatásának köszönhető.

Egy olyan kisebb jármű esetében, mint például a Wuling Hongguang Mini EV, amely jelenleg a legkelendőbb elektromos autó Kínában, a magasabb akkumulátorköltségek csaknem 1500 dolláros, vagyis 30 százalékos drágulást eredményeztek.

Ukrajna orosz inváziója óta a benzin és dízel üzemanyagok ára is tovább drágult. Szakértők pedig rámutattak, hogy a környezetvédelmi aggályoknak köszönhetően, még a bizonytalan gazdasági környezet ellenére is egyre több vásárló vált villanyautóra.

elektromos autó globális eladások - táblázat

A megemelkedett költségeket az autógyártók a vásárlókkal fizettetik meg, ami az elektromos autók komoly áremelkedését eredményezte az elmúlt időszakban. Andy Palmer az akkumulátorgyártó InoBat vezérigazgatója szerint ez még csupán a kezdet, ugyanis az akkumulátoripar már most is vékony árréssel dolgozik, és a növekvő költségeket át kell hárítani az autógyártókra.

Az áremelkedés azonban eddig nem riasztotta el a vásárlókat. Az EV-volumes.com becslései szerint az idei első negyedévben az elektromos járművek eladása közel 120 százalékkal ugrott meg globálisan. A Tesla például több mint 310 ezer elektromos autót adott át a Q1 során, ami új rekordnak számít a cég történetében.

Venkat Srinivasan, a chicagói Argonne Nemzeti Laboratórium Együttműködési Energiatárolás-tudományi Központjának igazgatója szerint úgy tűnik, most érkezett el egy érzelmi alapú vagy pszichológiai fordulópont a vásárlók körében. Így a növekvő árak ellenére egyre többen választanak villanyautót.

Szakértők szerint az akkumulátorköltségek mostani emelkedése csupán egy apró kilengés az évtizedek óta tartó csökkenő tendenciát figyelembe véve. Az iparági adatok azt mutatják, hogy míg 1991-ben egy kilowattóra tárolási kapacitás előállításának átlagos költsége több mint 7500 dollár volt, addig 2021-re ez az összeg közel 99 százalékkal, 105 dollárra csökkent.

akkumulátorköltségek változása - táblázat

Prabhakar Patil, az LG Chem korábbi vezérigazgatója úgy látja, 2023 végére ismét csökkenni fognak az akkumulátorok előállítási költségei, mivel az autógyártók és a beszállítók jelentős összegeket invesztálnak a bányászatba, a finomításba és akkumulátorcellák gyártásába, valamint a nyersanyagforrások diverzifikálására irányuló lépések megszüntetik majd a nyersanyaghiányt.

Stan Whittingham, a lítium-ion akkumulátorok társfeltalálója és a 2019-es kémiai Nobel-díjas elmondta, gyorsabban növekszik az elektromos járművek iránti kereslet világszerte, mint arra az emberek számítottak volna. Gyorsabban, mint ahogy azt az akkumulátorok előállításához használt anyagok kitermelése követni tudná.

A környezettel és az éghajlattal kapcsolatos aggodalmak arra ösztönzik a vásárlókat, különösen a fiatalabb generációkat, hogy inkább az elektromos járműveket válasszák a fosszilis tüzelőanyagokat használókkal szemben – mondta Chris Burns, a kanadai Novonix, akkumulátorokhoz használt nyersanyagokat szállító vállalat vezérigazgatója.

 

Forrás:

Reuters

Oszd meg ezt a cikket!