Európai autópiacok alakulása 2020: Németország

Így befolyásolta a koronavírus-járvány az új autó értékesítéseket a németeknél.

A 2020-as év már minden bizonnyal a COVID-19 jegyében fog eltelni. Ám míg tavasszal a koronavírus-járvány rendkívül súlyos csapást mért az egyes országok gazdaságára, és ezáltal az autókereskedelemre is, addig úgy tűnik, az őszi második hullám nem, vagy csak minimálisan befolyásolja a járművek értékesítését.

Összeállításunkban sorra vesszük a számunkra legfontosabb európai autópiacokat, illetve azt, hogyan alakult az egyes országokban az autókereskedelem az idei évben.

Sorozatunk első, Olaszországgal foglalkozó része az alábbi linken olvasható.

Hosszú idő után szeptemberben az újautó-piac végre ismét emelkedésnek indult Németroszágban. Az év kilencedik hónapjában összesen 265 227 új gépkocsi talált gazdára, amely összességépben 8,8 százalékkal jobb, mint az egy évvel korábban regisztrált eredmény. Éves viszonylatban a 2020-as év első kilenc hónapjában értékesített 2,04 millió autó mintegy 25,3 százalékkal kevesebb 2019 azonos időszakához viszonyítva.

Márkák tekintetében a Seat 71,1 százalékkal, a Renault 58,4 százalékkal, az Audi 42,4 százalékkal, míg a Peugeot 36,1 százalékkal ért el jobb eredményt, míg az értékesítési statisztikákat vezető Volkswagen az átlagosnál gyengébb, 1,6 százalékos gyarapodást tudott felmutatni, mint 2019 szeptemberében. Míg a legnépszerűbb gyártók közül az Opel (-27,6), a Mazda (-24,7) valamint a Mitsubishi (-19,8) eladásai is kétszámjegyű visszaesést produkáltak – derül ki a MarkLines autóipari szakportál által összegyűjtött statisztikákból.

 

A COVID19 hatása

Annak érdekében, hogy minél inkább lelassítsák a vírus terjedését, a legtöbb európai ország bizonyos mértékben leállította a gazdasági tevékenységét. A szomszédos országokkal összehasonlítva azonban a német kormány relatíve későn hozta meg a korlátozó intézkedéseket, így az autópiacon márciusban még sokkal kisebb mértékű visszaesést lehetett tapasztalni, mint Európa többi részén.

Március 22-én nemzeti kijárási tilalmat vezettek be, melynek következtében az emberek csak bizonyos tevékenységek elvégzése céljából hagyhatták el lakóhelyüket, mindezt két főnél nem nagyobb csoportokban, feltéve, hogy nem ugyanabban a háztartásban élnek.

Ennek eredményeként márciusban az 214 389 új autó talált gazdára, amely 37,8 százalékos visszaesést jelent. Így az autópiac 2020 első negyedévét 699 385 eladott kocsival zárta, amely 20,3 százalékkal alacsonyabb 2019 Q1-éhez képest.

A kijárási korlátozást április 20-án oldották fel, az autószalonok pedig újra megnyithattak. Így volt lehetőség az április adatok kozmetikázására, és a hónapból hátralévő napokban 120 285 autót értékesítettek. Ez 61 százalékkal volt kevesebb az egy évvel korábban regisztrált adatoknál. Ugyanakkor az áprilisban Németországban forgalomba helyezett új autók a teljes európai mennyiég több mint egyharmadát tették ki.

Májusban 150 597, míg júniusban már 198 900 új gépkocsit vásároltak a németek. Előbbi 51,5 százalékos, utóbbi 34,4 százalékos csökkenés 2019 adott hónapjával párhuzamba állítva. Így Németországban az első félévet az újautók-piaca 35,5 százalékos visszaesést produkálva, 1 millió 104 ezer 709 eladott autóval zárta.

Ezt követően a német piacon továbbra is javuló tendencia volt tapasztalható. A júniusi 287 400 darabos értékesítés már csupán 6,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi eredménytől. Ennek köszönhetően éves összevetésben sikerült 31,1 százalékosra mérsékelni a visszaesést.

Az augusztus aztán újabb hullámvölgyet eredményezett. Bár 251 044 új autó talált gazdára, ez 19,7 százalékkal múlta alul az egy évvel korábbi számokat. 2020 első nyolc hónapjának összevetésében azonban tovább javult a helyzet, és 28,6 százalékosra csökkent a deficit 2019-hez mérten.

 

Középtávú piaci trendek

A német a legnagyobb és a legstabilabb Európa autópiacai közül. A középtávú növekedés 2010-ben indult meg. Ekkor 2,91 millió személyautót értékesítettek az országban. Ez a szám 2019-ben – a gazdasági környezetre vonatkozó minden előzetes pesszimista jóslat ellenére – elérte a 3,6 millió értékesített darabszámot. Ezzel minden korábbi eladási eredményre vonatkozó rekordot megdöntött – olvasható a nemzetközi autóipari statisztikákkal foglalkozó Focus2Move című oldalon.

Amennyiben az elmúlt hónapokban tapasztalt növekedés folytatódni tud, a németeknek az új kocsik eladását tekintve az év végéig sikerülhet nagyságrendileg 20 százalékosra mérsékelni a visszaesést.

Az alábbi táblázatokban a német piac 2020-as legnépszerűbb gyártóinak és a legkelendőbb modelljeinek 10-es toplistáját állítottuk össze:

 

Gyártói toplista:

  1. Volkswagen – 367 181 darab
  2. Mercedes – 207 014 darab
  3. BMW – 168 927 darab
  4. Audi – 154 140 darab
  5. Ford – 139 939 darab
  6. Skoda – 127 790 darab
  7. Opel – 95 453 darab
  8. Seat – 84 893 darab
  9. Renault – 84 268 darab
  10. Hyundai – 71 916 darab

 

Modellek toplistája:

  1. Volkswagen Golf – 101 023 darab
  2. Volkswagen Tiguan – 45 733 darab
  3. Volkswagen Passat – 41 348 darab
  4. Ford Focus – 38 406 darab
  5. Skoda Octavia – 36 405 darab
  6. Volkswagen T-Roc – 34 568 darab
  7. Opel Corsa – 33 546 darab
  8. Volkswagen Polo – 32 203 darab
  9. BMW 3-as széria – 32 093 darab
  10. Mercedes A-osztály – 30 215 darab

 

 

Focus2Move

MarkLines

 

Oszd meg ezt a cikket!