A használtnak sem használ a válság 

Forrás: nol.hu 

Négyszázezernél több használt autó cserélt gazdát tavaly Magyarországon, de az idei forgalom sötét ló, állítják a kereskedők, akik a regisztrációs adó csökkentését szorgalmazzák.

A használtautó-kereskedők tavaly még abban reménykedtek, hogy majd tőlük vásárolnak azok, akik nem tudják megfizetni az újat, de nem így történt, mert az áhított tízezres növekedés helyett ezrekkel esett a forgalmuk. Ennek is köszönhetően inkább az árak, és nem az eladatlan autók száma csökkent a telepeken. A jövőről nincs pontos előrejelzés, de az biztos, hogy továbbra is két ellentétes hatás érvényesül az árképzésben: a külföldről behozott autók drágulnak a drasztikus euróárfolyam-emelkedés miatt, ám a nehéz gazdasági helyzet és a felhalmozott készletek inkább árcsökkenést eredményeznek.

A Datahouse elemzője, Bisztriánszky István szerint a piac a regisztrációs adó bevezetése óta folyamatosan csökken. A csúcsévnek számító 2003-ban még közel hetvenezer volt a Magyarországon először forgalomba helyezett használt kocsik száma, ami tavaly felére esett, és az előrejelzések szerint az idei évben legfeljebb húszezer használt személyautó és 2850 kishaszonjármű importjával lehet számolni.

Az elmúlt évek sajátossága, hogy a behozott használt kocsik 70 százaléka nagy értékű, 1-4 éves modell volt. Tavaly a legtöbben, pontosan 3401-en BMW-t hoztak be, amivel a bajor márka megelőzte a korábbi listavezető Opelt, melyet 3081-en választottak. Harmadik a Volkswagen (2570 db), majd az Audi (1860 db), a Mercedes (1833 db), a Ford (1771 db) és a Toyota (1595 db) következik.

A használtak importjában a kishaszonjárművek között FIAT-ból 527-et hoztak be, a versenyben egyetlen darabbal szorult második helyre a Mercedes, és 37 darabbal lett harmadik a Volkswagen. Minden harmadik kocsi négy évnél fiatalabb, minden tizedik pedig közel tízéves.

„A tavalyi év rosszabb volt az előzőnél is, pedig komolyabbat vártunk, hiszen nem nőtt a regisztrációs adó, ráadásul érvényesíteni lehetett az avultatást, ami az értékcsökkentő táblázatban kisebb tételt jelentett. Talán a másfél millió forintnál olcsóbb autókat forgalmazóknál nem volt jelentős visszaesés" - állítja Fojt Attila. A Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületének elnöke szerint sem a forgalmat, sem az árakat nem lehet előre jelezni, mert ahogy lapunknak elmondta, a 2009-es év sötét ló. Az árfolyamváltozás drágítja a kocsikat, ami egy 6-7 ezer eurós autónál háromszázezer forintnyi többletköltséget jelent. Ezek árát viszont lefelé viszi a kereslet csökkenése.

Az okmányirodai adatok szerint tavaly 410 ezer használt autó cserélt gazdát Magyarországon, de ennek jelentős része a márkakereskedőknél vagy magánforgalomban kelt el. Itthon kétezer használtautó-kereskedés működik, közülük csak száz tagja az MGOE szakmai szervezetnek, pedig a havidíj csak 1500 forint. Az elnök szerint még ennek is csak kis része fizeti a tagdíjat, mert a többség úgy gondolja, hogy képes maga megoldani a problémáit. Az ágazatban foglalkoztatottak száma 17-18 ezer ember, a kapcsolódó szakmákban még legalább ennyi, ám itt másokhoz képest kisebb leépítéssel lehet számolni, mert a használtautó-kereskedések többnyire családtagokkal működő vállalkozások. Ennek ellenére több ezer munkahely szűnhet meg az érdemi intézkedések nélkül.

Az MGOE csökkentené a bürokratikus ügymenetet, amivel az állam nem esne el adóbevételtől, de egyszerűsödne a kereskedők élete. Ilyen a kettős eredetiségvizsgálat: ha például egy magánembertől egy kereskedő megveszi az autót, az eladónak mellékelnie kell egy friss eredetiségvizsgálati okmányt, ami húszezer forintba kerül, és ha az autó néhány napon belül elkel, meg kell ismételni a húszezer forintos procedúrát, ami indokolatlan.

A szakmai szervezet vezetője szerint 800 ezer-1 millió forintban kellene maximálni a nagy teljesítményű és motorú autók regisztrációs adóját, mert ezzel csökkenne a külföldi rendszámmal trükközők száma, és nőne az adóbevétel. Fojt Attila irritálóan magasnak tartja néhány modell, általában a prémiumkategóriások regisztrációs adóját, ami elérheti a 3,2 millió forintot is. Az alacsonyabb, de maximált adótétel növelné a forgalmat, ami tízezer autó esetében 10 milliárd forintos adóbevétel-többletet eredményezne, elmúlna a külföldirendszám-mánia, és az itthoni forgalomba helyezések más adóbevételeket is növelnének.

További gondot jelent, hogy sokan nagy értékű autókat offshore cégeken keresztül hoznak Magyarországra, és elfelejtik megfizetni az áfát, ami további tízmilliárd forintos mínuszt jelent a költségvetésnek, miközben a trükközők "elszívják a levegőt a becsületes kereskedőktől".

Az MGOE elnöke szerint "a legkézenfekvőbb megoldás a regisztrációs adó átalakítása és csökkentése. Már eddig is - a költségvetési bevételek kockáztatása nélkül - csökkenthetőek lettek volna a 4. kategóriától felfelé (magas köbcentis autók) a regisztrációs adó díjtételei, hiszen ezeknél a legelterjedtebb a külföldön történő forgalomba helyezés, de egy jelentős regisztrációsadó-csökkentés öszszességében egyéb bevételnövekedést is hozhatna a költségvetésnek (regisztrációs adó, áfa, illetékek; egyéb, fenntartás jellegű adók). Nem véletlen, hogy több mint tízezer autó közlekedik a hazai utakon szlovák és egyéb, külföldi rendszámmal, ideje lenne őket bevonni a Magyarországon adót fizetők körébe!"

Oszd meg ezt a cikket!