Kivételesen jól teljesített a magyar autópiac

Az idei év első félévét alapul véve az Európai Unió élvonalban zártunk.

Mintegy 25,3 százalékkal kevesebb új autót adtak el Magyarországon az idei év első hat hónapjában, mint 2019 első félévében. Ezzel hazánk érte el a legjobb eredményt a kelet-közép-európai régióban, ugyanis a környező országokban a visszaesés jellemzően 30 százalék felett alakult.

A környező országok közül a koronavírus-járvány miatt bekövetkezett gazdasági leállást a magyar mellett egyedül a cseh autópiac vészelte át 30 százalékosnál kisebb mértékű visszaeséssel. Míg a régió legtöbb országában – Romániában, Szlovéniában, Szerbiában, Szlovákiában, Lengyelországban és Ausztriában – 31 és 36 százalék között alakult a csökkenés az értékesített új autók számában, Horvátországban ez az érték elérte az 54,4 százalékot.

EU-s összehasonlításban is kiemelkedően jónak számítanak a magyar autópiaci adatok. Az európai autógyártók szakmai képviselete, az ACEA (European Automobile Manufacturers' Association) által közölt adatok szerint az Unió országai közül mindössze kettőben, Finnországban (-21,4%) és Svédországban (-25,1%) volt kisebb a visszaesés a magyar értékhez képest.

A négy legnagyobb uniós autópiac közül Németországban 34,5 százalékos, Franciaországban 38,6 százalékos, Olaszországban pedig 46,1 százalékos csökkenést regisztráltak. Míg a legnagyobb zuhanást egyértelműen Spanyolország szenvedte el, 50,9 százalékos visszaeséssel.

új autók eladás előtt

A piacok eltérő alakulását számos tényező együttesen befolyásolta a gazdaság általános helyzetétől kezdve a kormányzat konkrét korlátozó intézkedésein keresztül a lakosság és a vállalatok körében kiváltott reakciókig” – árulta el Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.

Bár a korlátozások bevezetése gyakorlatilag egyidőben történt, azok szigorúsága országról országra változott. Az adatok tükrében a magyar piac a járvány első hullámát relatíve hatékonyan volt képes kezelni."

Ugyanakkor az újranyitást követő első teljes hónap adataiból az is kiderül, hogy a fogyasztói kereslet újbóli élénkülésének szempontjából Magyarország csupán a középmezőnyben helyezkedik el. A júniusi újautó-értékesítési adatok szerint az itthoni forgalom továbbra is 23,7 százalékos elmaradásban van 2019 júniusához képest.

Eközben számos régiós országban tapasztalható a kereslet intenzívebb visszatérése: míg Lengyelországban és Szlovákiában 20 százalék körülire, Ausztriában pedig 18 százalékosra csökkent az elmaradás az egy évvel korábbi szintekhez viszonyítva, addig Szlovéniában és Csehországban már csak 5-6 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba 2019 júniusához képest.

 

Forrás:

Napi

Oszd meg ezt a cikket!