A nehezén már túl van az autóipar, de hosszú még az út felfelé

A Moody’s szerint évek kellenek, míg a szektor eléri a járvány előtti 95 milliós szintet.

A tizenkét évvel ezelőtti, 2008-as gazdasági válságot követően három év alatt talpra tudott állni az autóipar. Ám a Moody's hitelminősítő szakértői úgy gondolják, az ágazatnak több időre lesz szüksége, hogy képes legyen elérni a COVID-19 koronavírus-járvány következtében kialakult jelenlegi válságot megelőző számokat.

A Moody’s Investors Service kedden az eddigi negatívról stabilra javította a globális autóiparra vonatkozó kilátásokat. A döntést azzal indokolták, hogy az ágazat lassan kezd magához térni abból a súlyos értékesítési sokkból, melyet a koronavírus okozott, és a kereslet jövőre várhatóan meredek emelkedésnek indul. Ennek ellenére azt jósolják, hogy minden bizonnyal évekbe telik majd elérni a korábbi értékesítési számokat.

A nemzetközi hitelminősítő Londonban ismertette átfogó szektorelemzését. A Moody’s előrejelzése szerint 2020-ban a gyártók által kiszállított autók számában 19 százalékos csökkenés várható. Az idei év végéig összességében 73 millióra csökken, 2021-ben azonban növekedés valószínűsíthető, és 80 millióra emelkedik a kiszállított járművek mennyisége.

A Moody's adataiból kiderül, 2020 első felében mintegy 27 százalékkal zuhant az autógyárak által világszerte kiszállított járművek száma a tavalyi év hasonló időszakához viszonyítva. Ugyanakkor a cég szerint a visszaesés már elérte mélypontját.

utolsó simítások egy Audi gyártása során

A hitelminősítő kihangsúlyozta, hogy a 2007 és 2009 közötti világgazdasági válság idején a globális autóeladások mértékében ennél jóval kisebb, 11 százalékos csökkenés volt tapasztalható. Ráadásul a talpra álláshoz mindössze két évre volt szükség, és már 2010-ben rekordszintre emelkedett az értékesítés. Így kijelenthető, hogy a koronavírus-járvány sokkal súlyosabb válságot okozott az autóiparban, mint a több mint egy évtizeddel ezelőtti recesszió.

Valószínűsíthetően a szektor fellendülésének üteme ezúttal el fog maradni a korábbitól. Legalábbis a Moody's szerint. A cég szakértői azzal számolnak, hogy a 2021-re várt erős fellendülést követően az értékesítések növekedése 2023-ig lassuló tendenciát mutat majd. Emellett azt prognosztizálják, hogy 2025 előtt az ágazat nem fogja tudni elérni a 95 millió darab körüli globális járműeladásokat éves szinten – vagyis a 2018–2019-es értékesítési számokat.

A hitelminősítő előrejelzése szerint a legkevésbé a világ legnagyobb autópiacát, vagyis Kínát sújtja majd a visszaesés. 2020-ban az ázsiai ország esetében a Moody’s 7 százalékos csökkenést prognosztizál az autóeladásokat tekintve.

Észak-Amerikában az értékesítés 25 százalékos visszaesése várható. Ráadásul ezen a piacon öt évre – vagy még ennél is hosszabb időre – lesz szükség, hogy az eladások ismét elérjék a járvány kitörését megelőző szintet.

Európában is 25 százalékos zuhanással számol a Moody’s. Igaz, az év első felében mintegy 38 százalékkal esett vissza a forgalomba helyezett új autók száma az öreg kontinensen. Ám a hitelminősítő szerint Európának jobban a kilátásai, mint Észak-Amerikának, hiszen itt csak három évre lesz szükség, hogy ismét elérhesse a szektor a tavaly mért értékesítései adatokat.

A Moody’s prognózisa kitért arra is, hogy Franciaországban, Spanyolországban és Nagy-Britanniában várható a legkomolyabb zuhanás az autóértékesítésben az európai piacok közül. Egyúttal kiemelik, hogy a brit helyzetet tovább súlyosbítja a Brexit miatti folyamatos bizonytalanság is.

Már szakmai szervezetek is rávilágítottak erre a különösen súlyos helyzetre. A brit autógyártók és autókereskedők szövetségének (SMMT) adatai alapján áprilisban, a koronavírus-járvány tetőzésének idején csupán 197 személygépkocsi készült Nagy-Britanniában. Ez mintegy 99,7 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Az SMMT úgy kalkulál, hogy 2020-ban nagyságrendileg 12,5 milliárd font (mai árfolyamon számolva 4900 milliárd forint) bevételkiesése lesz a brit autóiparnak.

Forrás:
Moodys

Oszd meg ezt a cikket!