A Nissan is felhagy a dízelek európai forgalmazásával

2021-től nem kínál Európában dízeles személyautókat a Nissan, de a haszongépjárműveknél és a pickupoknél megmarad a mostanság nem túl népszerű technológia.

 

A Toyota már korábban bejelentette, hogy felhagy a dízel üzemű személyautók európai forgalmazásával, míg a Fiat-Chrysler egy júniusi bejelentés szerint 2022-re száműzi személyautóiból a technológiát. Az autógyártók részéről ez egyfajta előre menekülés, hiszen az európai kormányok egyértelművé tették a belső égésű motorok elleni harcot. 

Franciaországban például a jelen állás szerint 2040-től nem lehet majd dízel és benzines autókat értékesíteni, míg a német nagyvárosok közül néhányból a szmogos időszakokban hamarosan kitilthatják a gázolajjal hajtott személykocsikat. Az Egyesült Királyság, ahogy ezt arra felé rendszerint csinálják, pénzügyi szankciókkal igyekszik zöldíteni az autóipart, így növelték a dízelek adóját, de 2040-től az benzines és dízeles, sőt sok hibrid jármű forgalmazása is tilos lesz. 

Nissan logó

A Nissan lépését a cég azzal indokolta, hogy minden energiájukkal a hibrid és az elektromos modellek fejlesztésére akarnak koncentrálni, és ezeken a területeken felgyorsítani a fejlesztéseiket. Persze a változó fogyasztói szokások is segítenek a gyártóknak meghozni a fájdalmas döntéseket, hiszen a Jato Dynamics adatai szerint tavaly 8 százalékkal csökkent a dízeles autók piaci részesedése, ami már csak 43,8 százalékos. A zuhanás 2018-ban még jobban felgyorsult, Nagy Britanniában például 32 százalékkal kevesebb gázolajjal hajtott autó talált gazdára az első négy hónapban. A Nissan éppen ezzel magyarázta a több száz fős leépítést az angliai Sunderlandben működő üzemében. 

A dízelek szanálása azonban nehéz helyzetbe hozhatja az autógyártókat, mert ezek ötödével kevesebb széndioxidot termelő, mint a benzines autók, ami nagy segítséget jelentett a 2021-től hatályos szigorú EU-s kibocsátási normák elérésében. A jelenlegi helyzetben azonban egyszerűen nem éri meg dízel személyautókat gyártani, így a kibocsátási értékek csak úgy tarthatók, ha a gyártók növelik eladásaikon belül a hibrid és az elektromos modellek arányát.

A Nissan – amelyik egy csoportban van a Renault-val és Mitsubishi-vel – ebből a szempontból jó helyzetben van, hiszen jelenleg is ők gyártják a világon legnagyobb példányban értékesített tisztán elektromos autóját, a Leaf-et. A három vállalat egyre szorosabb kapcsolatban van egymással, és úgy tervezik, hogy 2020-ra már egy tucat tisztán elektromos autó lesz majd a modellpalettájukban. Iparági források szerint a teherautókban és a pickupokban hosszabb távon is maradhatnak a dízelek, hiszen ezek teljesítményét és tartósságát akkumulátoros megoldással nagyon költséges volna utolérni.  

Forrás:
Financial Times
 

Oszd meg ezt a cikket!