Prémium márkáira fekszik rá a Fiat

A Fiat Chrysler Automobiles (FCA) átalakítja gyártási struktúráját, ami annyit tesz, hogy a prémium márkákat Olaszországon belül gyártják majd, az olcsóbb modelleket pedig elköltöztetik Lengyelországba.

 

Az átszervezés júniusban kezdődik a Bloomberg szerint, ami annyiban mindenképp érthető, hogy a nyári leállások idejére érdemes az ilyet időzíteni.

Első lépésben a Fiat Pandák gyártását költöztetik Lengyelországba, ahol a Fiat 500-as, az Abarth 595 és a Lancia Ypsilon is készül jelenleg. Ezzel párhuzamosan átalakítják az FCA nápolyi és torínói üzemeit, ahol most az Alfa Romeo Mitót és a Fiat Pandát építik, hogy alkalmasak legyenek a Maserati és a Jeep modellek gyártására. A torínói üzemben ez annyiban könnyebben megy majd, hogy a Maserati Levante jelenleg is itt készül. A teljes átalakítás a dél-itáliai Melfi városkában működő létesítményt is érinti, innen 13 év után költöztetik el a Punto gyártása, de a 2008-ban bemutatott Alfa Mitók sem itt készülnek majd a jövőben. Helyettük a legújabb Maserati SUV-ok gördülnek majd le a festői városka üzemének gyártósoráról.

Az FCA stratégiai átszervezése nem meglepő, hiszen minden autógyár hasonló folyamaton megy most keresztül: a vállalatok keresik helyüket a dízel utáni, hibrid és elektromos autók korában. A változások mind technológiai, mind gyártásszervezési szempontból kihívásokat jelentenek, ami alapvetően befolyásolja a cégek nyereségtermelő képességét is.  

Maserati

A Fiat például 2022-re tervezi száműzni modellpalettájából a dízelüzemű autókat, addig pedig kulcsfontosságú erősítenie a hibridek és az elektromos autók terén. Az első tisztán elektromos FCA gyártmány bemutatását 2020-ra tervezik, ami egy Maserati Alfieri lesz. Azon kívül, hogy az FCA ráfekszik a hibrid és az elektromos vonalra, a prémium szegmens erősítését is tervezi, ugyanis az olcsóbb modellekből mintha kiszerettek volna a vásárlók. Ezért, ha a cég fenn akar maradni, akkor az Alfa Romeo, a Jeep és a Maserati márkákra kell ráerősítenie, míg az olcsóbb autók előállítását olyan üzemekbe kell áthelyezni, ahol a termelés még nyereséges lehet.

A Fiat nincs könnyű helyzetben, a fontosnak számító brit piacon például 30 százalékkal estek idén az eladásai, de itt a Jeep és a Maserati márkák is hasonlóan gyengén szerepelnek. Az Alfa Romeo ugyanakkor „csak” 11 százalékot esett a Brexit miatt most általában gyengélkedő brit autópiacon. Az Alfa világszinten is nagyon sikeres: 2017-ben 60 százalékkal többet adtak el belőle, mint egy évvel korábban, ami azt mutatja, hogy a márka jó pozícionálásával a Fiat nem kizárólag olcsó autókból képes sokat eladni.

Érdekes ugyanakkor, hogy a nagy stratégiai változásokat az a Sergio Marchionne elnök-vezérigazgató jelentette be, aki jövőre, 65 éves korában nyugdíjba vonul, vagyis az átalakítások nagy részét majd leendő utódjának kell levezényelnie.

Forrás:

AUTOCAR

Oszd meg ezt a cikket!