Sosem volt még ennyire idős a magyar személyautó-állomány

2007 óta 900 ezerrel nőtt a hazai autópark mérete, és 4,4 évvel az átlagos életkora.

Tovább folytatódik a magyarországi személygépjármű-állomány elöregedése, ugyanis a 2020 végén hazánk útjain forgalomban lévő mintegy 3,92 millió autó átlagos életkora 14,7 év volt – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adataiból.

Természetesen a folyamatos elöregedés tendenciája nem visszafordíthatatlan. Szakértők szerint ehhez arra lenne szükség, hogy éves szinten mintegy 150 ezer új személyautó kapjon rendszámot Magyarországon, ezzel egyidőben pedig ugyanennyi idős járművet vonjanak ki végleg a forgalomból.

Így alakult a hazai személygépjármű-állomány életkora és mennyisége 2007-től 2020-ig:

táblázat a magyar személygépjármű-állomány alakulásáról 2007-től 2020-ig

A KSH adatai szerint 2007 évégén még csupán 10,3 év volt a hazánkban forgalomban lévő, kicsit több mint 3 millió személyautó átlagéletkora. Az azóta eltelt 13 évben a gépjármű-állomány mérete nagyságrendileg 900 ezer darabbal gyarapodott, míg ezzel párhuzamosan egy folyamatos elöregedés volt megfigyelhető. Így a tavalyi év végén az átlagos életkor már elérte a 14,7 évet. Ez főként annak köszönhető, hogy a Magyarországra érkező import használt autók minegy háromnegyed már elmúlt tíz éves.

Ráadásul a statisztikák azt mutatják, hogy ezek az autók átlagosan öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosok lesznek, ugyanis rendkívül költséges az olcsón megvásárolt autók esetleges műszaki meghibásodásait kijavítani. Különösen, ha ez a szervizelés a kocsi vásárláskori értékének jelentős részébe kerülne – ilyen lehet például egy 7-800 ezer forintért vásárolt autó esetében egy kétszázezres vezérléscsere.

Arról nem is beszélve, hogy ebben a helyzetben a működőképes állapot nem számít értéknövelő tényezőnek, hiszen továbbra is egy tízéves kocsiról beszélünk, melynek árát ennek megfelelően fogja meghatározni a piac, így csak ráfizetéssel lehet túladni rajta. Vagyis gazdasági szempontból nem racionális ennyi pénzt elkölteni arra, hogy motorikusan is rendben legyen, ezért a legtöbb esetben a tulajok inkább a bontóba küldik a kocsit.

 

Ez jelen pillanatban a 10 leggyakoribb autómárka Magyarországon:

  1. Opel – 496 308 darab
  2. Suzuki – 428 863 darab
  3. Volkswagen – 383 508 darab
  4. Ford – 323 037 darab
  5. Renault – 222 607 darab
  6. Toyota – 219 618 darab
  7. Škoda – 214 658 darab
  8. Peugeot – 146 126 darab
  9. BMW – 132 621 darab
  10. Mercedes – 128 490 darab

 

A legfiatalabb autómárkák átlagos életkora:

  1. Dacia – 5,8 év
  2. KIA – 8,2 év
  3. Hyundai – 9,7 év
  4. Škoda – 12,3 év
  5. Toyota és Volvo – 12,4 év
  6. Nissan – 13 év
  7. Ford és Mazda– 13,4 év
  8. BMW és Subaru – 13,9 év
  9. Honda – 14 év
  10. Mercedes – 14,6 év

 

A legidősebb autómárkák átlagos életkora:

  1. Moszkvics – 41,0 év
  2. Zastava – 34,6 év
  3. Datsun – 34,5 év
  4. Polski FIAT – 33,9 év
  5. Wartburg – 33,5 év
  6. Trabant – 33,3 év
  7. Maruti – 28,4 év
  8. Lada – 26,8 év
  9. Tavria – 26,3 év
  10. Daihatsu – 22,3 év

 

KSH

Oszd meg ezt a cikket!