Szigorítják a külföldről behozott használt autók honosítását

A cél a bizonytalan műszaki állapotú autók kiszűrése lehet.

Szigorítják a külföldről behozott használt autók honosítását, így mostantól nehezebben kaphatnak magyar rendszámot az Európai Unión kívülről érkező, illetve a nem megfelelő műszaki állapotban lévő, „szemmel láthatóan füstölő” járművek – a forgalomba helyezési eljárást érintő friss módosítás értelmében.

Összesen 130 431 külföldről behozott használt autót helyeztek forgalomba Magyarországon a 2020-as év folyamán. Ez egészen pontosan kettőezernégyszázzal haladja meg a rendszámot kapott új autók számát (128 031) a tavalyi évben. Ráadásul az elmúlt 5 évet figyelembe véve csaknem 110 ezeres különbség mutatkozik ezen a területen az import használtak javára.
 

Év

forgalomba helyezett

új autók száma

külföldről behozott,

forgalomba helyezett

használt autók száma

2016

96 600

142 033

2017

116 300

155 417

2018

136 601

158 790

2019

157 909

156 475

2020

128 031

130 431

Összesen

635 441

743 146

 

Jól megfigyelhető tendencia, hogy a hazai járműállomány folyamatosan öregszik: jelenleg az ország útjain futó autók átlagéletkora 14,4 év.

Ezért az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2021. január 1-től kezdődően módosította és szigorította a külföldről hazánkba behozott használt járművek honosítására vonatkozó szabályokat – derül ki a Magyar Közlöny 2020. évi utolsó, 298. számából.

A honosítási eljárás eddigi gyakorlata szerint, ha egy Európai Uniós országból érkező használt autó esetében az adott kocsi még legalább 1 hónap érvényes műszaki vizsgával rendelkezett, akkor ezt átvezették a magyar forgalmi engedélybe 8 ezer forint ellenében. Ugyanakkor, ha a jármű lejárt műszakival érkezett Magyarországra, akkor csak szigorított, egyedi forgalomba helyezési eljárás keretében kaphatott rendszámot. Ezért 40 ezer forint kellett fizetni.

külföldi rendszámtáblák és hivatalos okmányok egymás hegyén-hátán

Az új szabályozás értelmében továbbra is lehetőség van a más Uniós országból származó autók érvényes külföldi műszakijának honosítására. Ám az 1999. december 31. után gyártott járművek esetében ehhez rendelkezni kell a kocsi COC-papírjával, vagy a típustáblával, amely igazolja, hogy az autó megfelel az európai forgalomba helyezés előírásainak.

Mivel hazánkban nemcsak az Unióból származó használt autókat helyeznek forgalomba, hanem akár az Egyesült Államok piacára szánt modelleket – mint például Teslákat, vagy Ford Mustangokat –, így értelemszerűen ilyen dokumentumok nem állnak, nem állhatnak rendelkezésre ezen autók esetében.

A legújabb szabályozás értelmében, amennyiben a honosító nem tud valamilyen, Uniós megfelelőséget igazoló dokumentumot felmutatni, akkor függetlenül az érvényes EU-s műszaki vizsgától és forgalmi engedélytől, külső szakértő bevonásával, egyedi eljárás keretében kell a kocsit forgalomba helyeztetni. Ennek az ára akár a 300 ezer forintot is meghaladhatja.

Az életbelépő új előírások értelmében mostantól a 6 évnél idősebb, 160 ezer kilométernél nagyobb futásteljesítménnyel rendelkező autók esetében, illetve ha a kocsi „szemmel láthatóan füstöl”, akkor az érvényes külföldi műszakitól függetlenül is környezetvédelmi vizsgára küldik a szóban forgó kocsit.

 

Oszd meg ezt a cikket!