A gépjármű-kereskedők szakmai érdekeinek összehangolása. megjelenítése. képviselete.
Megalakulás
Az MGOE 2004-ben alakult azzal a céllal, hogy összefogja a használtautó kereskedőket, s megfelelő szakmai tudással, érdekérvényesítő képességgel egységesen képviselje a legális használtautó kereskedők érdekeit, könnyítse mindennapi munkájukat. Az egyesület az évi tagdíjjal és szponzori hozzájárulásokkal tartja fenn magát, finanszírozza munkásságát.
Az elmúlt években számos kormányzati döntésben vettünk részt. Általunk csökkent a regisztrációs adó mértéke a 2000-es évek második felére a jelenlegi megfizethető szintre, mi jártunk közben a most elinduló Magyar Autóklubnál intézhető honosítási eljárás elfogadásában és napi szinten küzdünk az illetékes minisztériumokkal és hatóságokkal, hogy a munkánk, munkátok zökkenőmentesebben menjen.
- Kiléptetett autók dokumentumpótlásának lehetősége
- Különbözeti adózásnál 50%-os ÁFA levonás növelése
- Normalizáltattuk a regisztrációs adó értékcsökkentési táblázatát
- Eltöröltettük a dupla eredetiségvizsgálatot
- Folyamatosan lobbiztunk további műszaki vizsgabázisok létesítéséért
- Erőfeszítéseket folytatunk a nem megfelelő P rendszám használat enyhébb szankcionálása irányába
Továbbra is szeretnénk a szakmai érdekeinket védeni, válaszokat találni napjaink legfontosabb kérdéseire:
- Vajon mikorra kapok az NKH-ban vizsgaidőpontot?
- Külföldi autólicit oldalakról vásárolok, de az autóról alacsony összegű számlát kapok, sok a fizetendő különbözeti ÁFÁ-m, hogyan lehetne csökkenteni?
- Az alkalmazottam nem zárta le a P rendszám könyvében az egyik utat, a rendőr el akarja venni! Hogyan tovább?
Alapvető küldetésünk
- A gépjármű-kereskedők szakmai érdekeinek összehangolása, annak megjelenítése és érdekképviselete.
- A gépjármű-kereskedőket érintő jogszabály tervezetek véleményezése és ennek kapcsán a szakmai érdekek képviselete.
- Folyamatos információgyűjtés és kapcsolattartás az államigazgatási szervekkel, hatóságokkal és hasonló érdekvédelmi szervezetekkel a szakmát érintő jogszabályi változások vagy tervezetek figyelemmel kísérése céljából. Valamint az egyesület tagjainak informálása, felkészítése a különböző változásokra.
- A szakmai érdekek képviselete a nyilvánosság előtt, folyamatos szakmai és jogi tájékoztatás az egyesület tagjai számára.
Történetünk – események, eddigi eredmények
2021
Jogszabály, illetve kormányrendelet lett a lobbinkból, mely szerint bővítsék a műszaki vizsgáztatási lehetőségeket Magyarországon. Folyamatosan egyeztettünk az illetékes minisztériummal a témakörrel kapcsolatosan, melyek hatására ez a döntés született. Egyenlőre korlátozott a MAK vizsgáztatási lehetőségei, de ígéretünk van rá, hogy a továbbiakban bővíteni fogják szolgáltatásukat.
Előrelépés született adózási kérdésekben is, több nemzetközi példát felsorakoztatva bizonyítottuk be az illetékes hatóságnak, hogy Magyarországon a gépjármű kereskedelem egybizonyos része túl van adóztatva.
Nyomon követtük a CarVertical lejárató kampányát és megtettük a szükséges lépéseket, továbbá jeleztünk nemtetszésünket az NMHH-nál és a fogyasztóvédelemnél.
Az MGOE továbbra is tagja a MASZSZ-nak, melyet a szövetség egyes tagjai fel akartak bontani. Egyesületünk ellenállt, ennek köszönhetően továbbra is tagjai vagyunk egy szakmai szövetségnek.
2020
Folyamatosan küzdünk a NKH műszaki vizsgáztatási lehetőségekért, ismert a közel 30-45-60 napos várakozási idő. Leveleinkkel és személyes találkozókkal próbáljuk ösztönözni a Innovációs és Technológiai Minisztérium munkatársait, hogy kezdjenek valamit ezzel a problémával, mert a szakma ellehetetlenül hamarosan, ha nem történik változás. Körbejártunk több NKH vizsgabázist, ahol azt tapasztaltuk, hogy a túlterheltség ellenére üres sorok vannak bizonyos időközönként, ezt jeleztük az illetékeseknek…
Szavatossági kérdésben folytattunk tárgyalásokat a fogyasztóvédelmi hatóságokkal, kifogásoltuk az idetartozó rendeletet, mely nem különböztetni meg jelentősen az új és a használt termékek közötti különbséget és minden korosabb, használtabb terméknek is meg kell felelni minden új termékkel szemben támasztott elvárásnak.
Levelezést folytattunk adózási kérdésekben a Pénzügyminisztériummal, ahol ígéretet kaptunk a problémánkkal való foglalkozásra. A probléma a szektor túladóztatása volt.
2019
COVID19 vírussal fertőzött év volt, sok legálisan működő kereskedőt sújtott erősen az év első fele. Támogatásért fordultunk a Magyar Kormányhoz, mely támogatást egységesen megkapott a gépjármű-kereskedelmi szektor is.
Az elveszett forgalmi engedélyek ügyében egy Európai Úniós iránymutatásnak köszönhetően eredményeket értünk el.
2018
Lépéseket tettünk 2018-ban az idén bevezetett dupla eredetiségvizsgálat intézményének eltörlésére. Véleményünk szerint, ha gépjárműkereskedő az első forgalomba helyező Magyarországon, akkor ne kelljen az eredetiségvizsgálatot újból elvégezni az eladás során vagy ebben az esetben ne kelljen eredetiségvizsgálat, mint a korábbi években.
Többször is tárgyaltunk az NKH-val abban az ügyben, hogy a külföldről származó használtautók forgalombahelyezése gyakran akár több hetet is igénybe vesz. Ezért az volt az álláspontunk, hogy az autókereskedelemmel fő tevékenységgel foglalkozó vállalkozások az egyedi forgalomba helyezést és a honosítást az NKH vizsgabázisain a bejelentéstől számított 2–3 napon belül tudják elvégezni. Ennek eredményeképpen több megyében ez már így működik. Ahol a tagjaink nem ilyen feltételekkel találkoznak, akkor az Egyesületünk az ottani hatóságokkal is felveszi a kapcsolatot.
Tagjainknak segítséget nyújtottunk az adatvédelemről szóló GDPR jogszabály értelmezésében és alkalmazásában. Az év elején a NAV bejelentése szerint a gépjárműkereskedők voltak, lesznek az egyik célcsoportja a hatóságnak ellenőrzési területen, erről több internetes újságcikk is született, melyet az egyesület delegált. Kollégáink több járműkereskedőnek segítettek ezeken az ellenőrzéseken való helytállásban. Más téma. Levélben fordultunk az Okmányiroda vezetőjéhez több kérdésben, köztük firtattuk és folyamatosan téma az elnökség tagjai között a forgalomból kivont járművek hétvégi eladásakor a forgalomba történő visszahelyezése. Egyelőre erre is tettünk javaslatot, várjuk annak folyományát. Ebben az évben a tavaszi taggyűlésen hosszú évek után először szervezeti változás is történt az egyesület elnökségében, a kommunikációs vezető területén, továbbá erősítettük a szervezet ismertségét a köztudatban több MTI-be delegált cikkel és az alapjarat.hu internetes oldalon megjelenő szakmai írással. Beindítottuk az egyesület Facebook oldalát is, ahol tervezzük összegyűjteni az oldalra regisztrált járműkereskedőket és invitálni Őket az egyesületi tagságra.
2017
A 2017-es évben az egyesület újabb lépéseket tett a Magyarországon még forgalomba nem helyezett, de külföldről már kiléptetett járművek dokumentumainak elvesztésének a pótlásának ügyében. Miután több hatóság is meg lett keresve sajnálattal tapasztaltuk, hogy ebben a témában egy hosszasabb átfutási idő várható. Egyeztető tárgyalásokat folytatunk az illetékes minisztériumokkal a használtautó kereskedelem fehérítése és annak érdekében, hogy az illegális autóértékesítők kerüljenek be a legális szférába, hogy a szabályokat betartó kereskedők jelenlegi versenyhátránya csökkenjen. Tovább folytattuk a weboldalunk megújítását a mai modern igényeknek megfelelő megfelelően. Fejlesztésre és aktualizálásra kerültek a kalkulátorok is, így már biztosan a megfelelő fizetendő összeget lehet velük kiszámolni.
2016
Tárgyalásokat folytattunk az illetékes hatóságokkal a különbözeti ÁFA kérdéskörében. Ezen kívül többször találkoztunk az NFM-el és a KEKKH -val, ezeken a tárgyalásokon részt vettek a BM, és az NKH képviselői is. Itt az autó adásvételekkel kapcsolatban a jogfolytonosság kérdésével és annak a gyakorlatban előforduló megoldási lehetőségeivel foglalkoztunk. Egyik kiemelt témánk a külföldről behozott jármű elveszett eredeti forgalmi engedélye volt. A magyarországi gyakorlat ebben a tekintetben nem elfogadható, mivel az okmányirodák egységes központi utasítás hiánya miatt ezekben az esetekben elutasítják a magyarországi forgalomba helyezést, még akkor is, ha megvannak az érintett ország által hitelesített másolatok. Itt egyenlőre lényeges előrelépés nem történt, de javaslatot tettünk arra, hogy a KEKKH keresse meg az Uniós országokat az ottani joggyakorlat megismerése érdekében. Ez azért is fontos, mivel tudomásunk szerint ez a fajta diszkriminatív jogértelmezés csak Magyarországon létezik.
2015
Részeredményként könyveljük el azt a törvényi módosítást, melynek révén a különbözeti adózás szerint eljáró kereskedők a ráfordítás (pl.: javítás) input áfá-t 50% mértékben vonhatják le. Egyébként ez az év az autókereskedelem ágazatban már évek óta jelenlévő jelenség, a magánemberek adófizetés nélküli gazdasági tevékenysége, a nepperizmus elleni küzdelem jegyében telt. A nepperek növekvő száma és kétes üzelmei csak ártottak az autóimportálásnak. Fő célunk az volt, hogy küzdelmünket legális csatornákra tudjuk terelni. Többször találkoztunk a KEKKH és az NFM képviselőivel. Az egyeztetések témája a legális szférában dolgozó, jogkövető magatartást folytató vállalkozások helyzetének, bürokratikus terhelésének csökkentése volt. A sajtóban több mint 30 szerepelésünknek az egyik legfontosabb üzenete ezen kérdések megválaszolása volt. Sikerrel hívtuk fel a köz figyelmét arra, hogy szavatosság jogi garancia csak akkor érvényesíthető a használt autóra, ha jogszerűen működő vállalkozásoktól vásárolnak a vevők.
2014
Brüsszeli eljárás keretén belül bebizonyítottuk, hogy az olaszok különbözet szerinti adózása, amely az adóalapot csökkenti a javítási költségekkel, nem ellentétes a 2006/112/EK irányelv 311-343. cikkével. Reméljük, hamarosan itthon is így fog működni. Az ADÓÜGYI ÉS VÁMUNIÓS FŐIGAZGATÓSÁG levele itt olvasható. Sikerült elfogadtatni, hogy a próba rendszámot munkaeszközként kezeljék. Az új jogszabály lehetővé teszi, hogy az illető vállalkozás képviselőjének jelenlétében az érdeklődő (kipróbálás céljából) vezetheti a P-s rendszámos autót, ebben az ügyben további lépések várhatóak. A MASZSZ egyik alapító tagjaként együttműködési megállapodást írtunk alá a Fejlesztési Minisztériummal. Eredményesen vettünk részt az MASZSZ Gazdaság Politikai Fórumán, ahol részünkről Fojt Attila elnök tartott előadást a használtautó-kereskedelem helyzetéről. Itt a kormányzati képviselőkön, Czomba Sándor, Barna Péter kívül több mint száz MGOE, GÉMOSZ, EME, ABAKE tag is jelen volt.
2013
Alapító tagja lettünk a MASZSZ- nak, mely az ágazat teljes vertikumát átfogó érdekvédelmi szervezet, melynek segítségével még magasabb szintű érdekvédelmet tudunk megvalósítani.
2011
Az év közepén hosszú, szívós munkánk eredményeképp megváltozott, reálissá vált a regisztrációs adó értékcsökkentési táblázata, és ez átlagosan 8-38% adócsökkentést jelentett. Az év végén lényegesen és kedvezően változott a regisztrációs adó, mivel sikerült elérni, hogy a tavasszal benyújtott, 15-20%-os emelést célzó javaslat vitáját a Parlament az őszi ülésszakra halassza. A rendelkezésre álló időben meggyőztük a törvényalkotókat, és ennek következtében az EURO 5 környezetvédelmi besorolású autóknál az adó átlagosan 75%-al csökkent, az ennél rosszabb besorolásúaknál pedig átlagosan 28%-al. Ez praktikusan azt jelentette, hogy a következő, 2012-es évben a regisztrációs adó összességében 45-50%-kal csökkent. Eltörölték a „Z” rendszámra kivetett tulajdonszerzési illetéket, ezzel zökkenőmentessé vált az autók exportja.
2010
Az év végén eltörlésre került az előző évben a nagy teljesítményű személygépkocsikra kivetett „luxusadó”, amely sok esetben azt jelentette, hogy egy nagy teljesítményű, de mondjuk csak 4-500 ezer forint értékű autó után évente 100-150 ezer forintot kellett fizetni. Egy másik kifogásolható szituáció is a múlté lett: a kereskedőnél raktáron lévő, a forgalomból ideiglenesen kivont autók után a továbbiakban nem kellett luxusadót fizetni. Ezen felül sikerült elérni, hogy további három helyen lehessen egyedi elbírálást kezdeményezni a regisztrációs adó csökkentésére.
2009
Több éves küzdelmünk után eltörölték a kötelező dupla eredetiség vizsgálatot a főtevékenységben használtautó kereskedelemmel foglalkozó vállalkozásoknál.
2008
Hatályba lépett a regisztrációs adó egyedi elbírálásának lehetősége, ez jelentős adómegtakarítást eredményezett. Kifogásoltuk azt, hogy ezt az országban csupán egy helyen, Békéscsabán lehetett kezdeményezni.
2007
Az előző év Európai Bírósági döntésének következtében lehetőség nyílt mintegy 73 000 db személygépkocsi tulajdonosának az előző években kifizetett regisztrációs adó átlagosan 50%-os részének visszaigénylésére. Összességében mintegy 12 milliárd forint visszafizetésére került sor. Ezek az események igazolták az MGOE álláspontját. Az importautók forgalomba helyezése egyszerűsödött az NKH-val való egyeztetéseink után.
2006
Az Unió és az Egyesületünk nyomására bevezetésre került az értékarányos regisztrációs adó. Ez azt jelentette, hogy a fizetendő adó csökkent az autó értékével (korával) arányosan, de a csökkenés mértéke lényegesen elmaradt a kocsi tényleges értékvesztésétől. Az Európai Bíróság döntése értelmében a elmarasztalták a Magyar Államot a használtautókra kivetett értékaránytalan regisztrációs adó miatt. Emellett kötelezték arra, hogy a 2004-2005-ban elfogadhatatlan mértékű, már befizetett regisztrációs adók egy részét fizesse vissza állampolgárainak. Ez összesen 73 000 db személygépkocsit érintett.
2005
A származás ellenőrzésének egyszerűsítése és gyorsítása, valamint a költségek csökkentését tűztük ki célul. Bepereltük a Magyar Államot, mivel a 2004-ben bevezetett regisztrációs adó nem teljesítette az idevonatkozó Uniós elvárásokat az értékarányosság hiánya miatt. Ezért autónként százezres nagyságrendű többlet adó fizetésére kényszerültek az autókat behozó vásárlók.
2004
A regisztrációs adó bevezetése miatti kaotikus állapotok kezelése és a használtautó kereskedők ellehetetlenülésének megakadályozása. Mintegy 500 tagunkkal tüntetést szerveztünk a Parlament elé. Fellépésünk eredményeképpen 3 hónap múlva a törvényalkotók kedvezőbb jogszabályt alkottak, és a legfontosabb kérdésekre választ kaptunk. Igaz, még így sem történt olyan változtatás, amelyet Egyesületünk teljes mértékben el tudott volna fogadni.