Legkönnyebben a Suzuki Jimny lopható, de mások is leszerepeltek
A 11 vizsgált modell közül a Jimny értékelhetetlen volt, és alig 4 modellről mondható el, hogy megfelelő a biztonsága
Napvilágot látott egy elemzés, miszerint a kulcs nélküli autók nem mindegyike nyújt elegendő védelmet lopás ellen. A brit Tatcham Research 11 autómárkát vizsgált meg biztonság szempontjából. A prémiummárkák legtöbbje, mint az Audi e-tron, Jaguar XE, Land Rover Evoque és a Mercedes-Benz B-osztály jól szerepeltek.
Kakukktojás a Porsche Macan és a Lexus UX, ami prémium ide vagy oda, de gyengén teljesített védelem téren. De ugyanígy járt a Ford Mondeo, Hyundai Nexo, Kia ProCeed és a Toyota Corolla Hybrid is.
A vizsgálat során az egyik modell olyannyira kritikán alul teljesített, hogy nemes egyszerűséggel szimplán csak az „elfogadhatatlan” kategóriába dobták. Ez pedig a Suzuki Jimny.
Richard Billyeald, a Tatcham fő műszaki munkatársa azt mondta: „Túl sok példát láttunk arra, hogy egy autót másodpercek alatt ellopnak az utakon félreállva.”
Bár a 90-es években gyakoribbak voltak a feltöréses lopások, azóta annyiban egyszerűsödött az autótolvajok helyzete, hogy egy megfelelő hordozható egységgel és szoftverrel már egyáltalán nem időigényes szinte bármilyen jármű elvitele.
A vizsgált modellek és eredményeik
- Audi e-tron - Kiváló
- Jaguar XE - Kiváló
- Land Rover Evoque - Kiváló
- Mercedes B-Class - Kiváló
- Ford Mondeo - Gyenge
- Hyundai Nexo - Gyenge
- Kia ProCeed - Gyenge
- Lexus UX - Gyenge
- Porsche Macan - Gyenge
- Toyota Corolla Hybrid - Gyenge
- Suzuki Jimny – Elfogadhatatlan
Fókuszban a kiberbiztonság
Egyre nagyobb figyelmet fordítanak a kiberbiztonságra, amit jól mutat, hogy március 23-án szombaton lezajlott Pwn2Own világhírű kiberbiztonsági versenyén egy kétfős csapat nyerte a legtöbb kategóriát, köztük ahol egy Tesla Model 3 szórakoztató rendszerét is fel kellett törniük.
A Fluoroacetate nevű csapat végül 375 ezer dollárt, azaz 100 millió forintot vihetett haza – és egy Tesla Model 3-at. Richard Zhu és Amat Cam percek alatt elérte, hogy feltörjék az autó böngészőjét és a saját üzenetüket írattatták ki vele. A Tesla persze felhasználta ezeket az eredményeket arra, hogy tovább finomítsa a biztonsági hálóját a Model 3-nak, ugyanis ezt a hibát kihasználva akár az autó többi rendszerét is el lehetett volna érni.
Míg a világ legtöbb országában egyre jobban odafigyelnek a kiberbiztonságra és ennek érdekében egyre gyakrabban alkalmaznak etikus hekkereket, hogy az általuk felfedezett biztonsági rések megszüntetésével még biztonságosabbá tegyék a rendszereket, itthon egy kicsit más a helyzet, avagy lásd annak a fiúnak az esetét, aki felfedezte, hogy akár 50 forintért is lehetett bérletet vásárolni a BKK e-jegyrendszerén keresztül.