Adóváltozás: hírek az autópiacról 

Forrás: 

Az autó- és hajóforgalmazók nem számolnak a kereslet jelentős visszaesésével annak nyomán, hogy az Országgyűlés hétfőn elfogadta az egyes nagy értékű vagyontárgyak adózásáról szóló törvényt.

A nagy teljesítményű személygépkocsik adóztatása 125 kilowattnál kezdődik. A 125 és 175 kilowatt közötti motorteljesítményű kocsiknál a normál autóadó kétszeresét, 175 és 200 kilowatt között a két és félszeresét, afelett pedig a háromszorosát kell fizetni.

Dános András, a General Motors Hungary kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta: nem számítanak érdemi visszaesésre az eladásokban a vagyonadó miatt, mivel a legnagyobb modelljük, az Opel Insignia is kapható kisebb teljesítményű motorokkal, a vásárlók igényelhetnek 125 kilowattnál kisebb teljesítményű motort az autójukba. Vélhetően a nagyobb motorteljesítményű autók piacán megérzik az adó hatását, azonban ezekből a modellekből eleve kisebb az értékesítés. Vérten Sándor, az Audi, a Porsche, a Seat a Skoda és a Volkswagen márka magyarországi forgalmazója, a Porsche Hungaria Kft. (PH) kommunikációs igazgatója ugyanakkor rámutatott, hogy mivel a vagyonadó további terheket ró a gépkocsivásárlókra, ez tovább nehezíti az értékesítést az idén az amúgy is drasztikusan visszaesett piacon. A PH vezetői szerint tartani kell attól, hogy a vagyonadó nem kívánatos irányba, a külföldi beszerzések felé tolja el az autókereskedelmet. Már eddig sem volt ismeretlen jelenség, hogy külföldön alapított vállalkozások nevén futó, külföldön forgalomba helyezett autókat használtak magyar állampolgárok.

Ez hátrányos az állami bevételek szempontjából, hiszen nem idehaza realizálódik sem az áfa, sem a regisztrációs adó, de a forgalmazók haszna is elmarad - jelezte Vérten Sándor. A magyarországi autópiacon a legsúlyosabb, esetenként 50 százalékot is meghaladó visszaesés a kis kategóriájú járműveket sújtotta, a nagy kategóriában mérsékelt volt a csökkenés, erről számoltak be a PH márkakereskedői is. Noha a PH által forgalmazott valamennyi márka rendelkezik 125 kilowattnál nagyobb teljesítményű modellel, a jellemzően nagy kategóriájúakból - például Audi Q7-ből, WV Touaregből és Phaetonból, valamint a Porschékből - mindössze néhány tucat kel el évente Magyarországon. 2010-től a 25 négyzetméternél nagyobb vitorlafelületű hajó adója minden négyzetméternyi vitorla után a gyártást követő első 10 évben 2 ezer forint, majd folyamatosan csökken.

A motoros hajóknál 50 kilowatt motorteljesítménytől indul az adó, akkor az első 5 évben kilowattonként 300 forintot kell fizetni, majd a hajó öregedésével itt is csökken az adóteher. Az egyik magyarországi vitorlás- és motoros hajókat forgalmazó cég képviselője az MTI-nek elmondta: egy 25 négyzetméter vitorlafelületű, 32 lábas hajó bruttó ára 20-25 millió forint között mozog, míg például egy kicsinek számító, 53 kilowatt motorteljesítményű, 5,6 méter hosszú motoros hajó ára bruttó 4-6 millió forint. A hajókat forgalmazó cég képviselője hangsúlyozta: a náluk már hajót vásárolt vagy vásárolni készülő emberek úgy gondolják, nem igazán fogja érinteni őket az adóváltozás.

A cég ügyfélköre nagyrészt olyan nemzetközi érdekeltséggel is rendelkező üzletemberekből áll, akiknek nem okoz gondot, hogy egy sportegyesület vagy egy külföldi érdekeltségű cég nevére vegyék meg a hajót. Így, ha az ügyvédi költségek nem haladják meg az adóterhet, akkor könnyen dönthetnek úgy a (leendő) tulajdonosok, hogy kikerülik az adót. Ebből kifolyólag a forgalmazó nem számol keresletcsökkenéssel az adóváltozások miatt. Kifejtette: a magyarországi, főként a Balatonon állomásozó vitorlások nagy része kicsi, öreg hajó, így véleménye szerint a magyar vitorlásoknak eleve csak kis részét érinti az új adó.

A motoros hajó tulajdonosok közül azonban sokkal többeket érinthet az új adóteher, mivel a yachtok nagy részének motorteljesítménye meghaladja az 50 kilowattot, és még egy 53 kilowattos jármű is kicsinek számít. A Balatonon motoros hajóval nem lehet közlekedni, csak a folyókon vagy a tengeren lehet használni őket. Ezeknek a hajóknak a többségét a magyar tulajdonosok eleve az Adrián, Horvátországban tárolják és lajstromoztatják, így emiatt nekik sem kell majd adózniuk a jármű után - részletezte a cég képviselője.
MTI Eco

Oszd meg ezt a cikket!