Beszállt a szilárdtest-akkumulátorok versenyébe a Volkswagen

A Volkswagen konszern 100 millió dollárt fektet a szilárdest-akkumulátor technológia fejlesztésével foglalkozó amerikai QuantumScape vállalatba. 

 

A szilárdtest-akkumulátor technológia jelentheti a jövőt, ugyanis az elektromos járműtechnológiában alkalmazott lítium-ion-akkumulátorok rendkívül nehezek, viszonylag kicsi a hatótávuk, ráadásul gyulladásveszélyesek is. A jelenlegi akkuk energiasűrűsége is pocsék, egy Tesla például fél tonna akkumulátort cipel magával, amivel 535 kilométert képes megtenni. Ez egy 22-es csapdája: az akkuk méretét nem érdemes tovább növelni, hiszen a felhasznált energia nagy része az energiaforrás mozgatására megy el, ahelyett, hogy hasznos terhet szállítana. 

Amennyiben a szilárdtest-akkumulátorok fejlesztése sikeresen folytatódik, akkor úgy nőhet a hatótáv, hogy közben az autók súlya csökken, ráadásul biztonságosabbá is válhatnak. Ha a tömeggyártás beindul, akkor ez a kocsik árát is lenyomhatja, hiszen egy átlagos meghajtású jármű végfelhasználói árának felét jelenleg az akkumulátor teszi ki. 

elektromos autók

A Volkswagen már 2012 óta tart fenn kapcsolatokat az amerikai startup vállalattal. A legújabb fejlesztési eredmények nyomán a QuantumScape és a Volkswagen egy új közös vállalkozás alapítását határozta el, amely megteremti a szilárdtest-akkumulátorok tömeggyártásához szükséges feltételeket. A tervek szerint 2025-re már állhat az üzem, a tömeggyártás megkezdéséhez azonban még számos technológiai akadályt kell leküzdeni. A Volkswagen a szilárdtest-akkumulátor technológiai kutatásait teljes egészében a QuantumScape céghez telepíti Amerikába. Az első kísérleti gyártásokra viszont a VW salzgitteri telephelyén kerül sor, ahol már működik egy viszonylag kicsi lítium-ion-akkumulátor gyártóüzem.

A dolog jól mutatja a helyezkedést az elektromos autók, különösen pedig az akkumulátorgyártás területén. Jelenleg egyértelműen Ázsiáé a vezető szerep, amit jól mutat, hogy a Volkswagen maga is 48 milliárd dolláros szerződést kötött lítium-ion akkumulátorok beszerzésére három nagy gyártóval, a Samsung SDI, az LG Chem és a Contemporary Amperex (CATL) vállalatokkal. Ezek közül az első kettő dél-koreai, míg a harmadik kínai, vagyis a hatalmas összeg kizárólag ázsiai cégek zsebébe vándorol.
Ez mindennél jobban mutatja, hogy az akkugyártás terén bizony jelentős lemaradásban van Európa és az Egyesült Államok, ami leghamarabb a szilárd-test akkukra történő technológiai átálláskor változhat meg legkorábban. 

Forrás:
MTI

Oszd meg ezt a cikket!

Hírlevél

Iratkozzon fel, hogy naprakész legyen híreinkből!

Autópark

Gumipark

HG