Egy 12 500 milliárd forintos Volkswagen üzlet, amin az ázsiaiak gazdagodnak

48 milliárd dollár értékben rendelt a Volkswagen csoport akkumulátorokat és más alkatrészeket elektromos autóihoz. Kizárólag ázsiai cégektől!

Alig másfél hónapja annak, hogy a Volkswagen főnök, Matthias Müller megdöbbentette a világot azzal a bejelentésével, hogy 25 milliárd dollár (6500 milliárd forint) értékben rendelt akkumulátorokat és egyéb alkatrészeket a cég elektromos autóihoz. A gigantikus üzletben három akkumulátor-gyártó is szerepel: a Samsung SDI, az LG Chem és a Contemporary Amperex (CATL). A hírben két fontos elem is van, egyik az elképesztően magas beszerzési volumen, míg a másik az, hogy az akkumulátor-beszállítók mindegyike ázsiai: az egyik kínai, míg a másik kettő dél-koreai vállalat. Ez pedig jól mutatja, hogy az akkugyártás terén bizony jelentős lemaradásban van Európa és az Egyesült Államok. 

Közben a múlt héten Herbert Diess személyében új vezető érkezett a Volkswagen csoport élére, aki a részvényesek előtt elkötelezte magát elődje ígéreteinek következetes betartása mellett. De van, amiben rá is licitált Müllerre, ugyanis a részvényeseknek bejelentette, összesen 48 milliárd dolláros (12 500 milliárd forint) megrendelést írt alá az elektromos autókkal kapcsolatban, vagyis csaknem megduplázta a korábbi beszerzés értékét. Teljesen véletlen, de a 48 milliárd dollár éppen megegyezik az amerikai Tesla kapitalizációjával, vagyis részvényeinek tőzsdei értékével. 

Arról egyelőre nincsenek információk, hogy az „extra” 23 milliárd dolláros üzletben mely beszállítók vannak benne, de gyanítható, hogy korábbi vállalatok keresnek ezen is. A hatalmas megrendelésre Diess szerint azért van szükség, mert a cégvezető terve az, hogy 2025-től évi 3 millió elektronos és plug-in hibrid autót gyárt majd a csoport. Ehhez jelentős modellkínálatra lesz szükség, így 2020-ra már összesen 25 új elektromos, valamint 20 plug-in hibrid modell szerepel majd a palettán, a cél pedig az, hogy a cég minden régióban piacvezetője legyen az elektromos szegmensnek.

Herbert Diess

A stratégia első lépéseként augusztusban kezdik el gyártani az Audi három motoros elektromos SUV-ját, az e-tron quattro-t, majd 2019-ben jön a Porsche Mission E négyajtós elektromos szedán, amit nem sokkal követhet a Cross Turismo SUV. A Volkswagen új elektromos modelljeire a hírek szerint 2020-ig még várni kell. 

A Volkswagen legújabb bejelentése ismét felszította azt a régi keletű igényt, miszerint az európai gyártóknak egymással összefogva saját akkumulátorgyárat, gyárakat kellene építeniük. Igény volna rá, hiszen 2017-ben a német konszern kutatás-fejlesztési vezetője már úgy számolt, hogy ha a Volkswagenek negyede elektromos vagy hibrid lesz, akkor 2025-től évente több mint 200 Gigawattóra akkumulátor kapacitásra lesz szükségük.  

Bár most sokan támadják a Volkswagent, hogy hatalmas összeggel tömi ki az ázsiai gyártók zsebét, valójában aligha vádolható azzal, hogy a maga részéről nem tett meg mindent, hogy ne így alakuljanak a dolgok. 2017 szeptemberében felhívást intézett például az európai autógyártókhoz, hogy működjenek együtt az akkumulátor-gyártás területén, de az ötlet visszhang nélkül maradt. Idén márciusban pedig a Robert Bosch vállalat – az egyik legnagyobb német autóipari beszállító – kifejezetten elzárkózott attól, hogy saját üzemet építsen, amit a beruházás magas költségeivel magyarázott. Ennek következtében jelenleg egyetlen európai fejlesztés sem érzékelhető a láthatáron, így érthető, hogy a német vállalat jó előre igyekszik bebiztosítani magát, mert ha az elektromos autók gyártása a várt ütemben nő, akkor borítékolható az akkumulátor-hiány.

Forrás:
Clean Technika

Oszd meg ezt a cikket!