Ennyi autó nem készült el a koronavírus miatt Európában

 

Ötödére esett vissza az autóipar termelése 2019-hez képest.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) tájékoztatása szerint több mint 3,6 millió jármű nem készült el a koronavírus-járvánnyal kapcsolatban kialakult helyzetnek köszönhetően. A tavaszi időszakban számos gyár részben vagy teljesen leállította a termelést egészségvédelmi okokra hivatkozva, és akad olyan, ahol még azóta sem folyik 100 százalékos munkavégzés.

Az Európai Unió autópiacain az idei év első félévben 38 százalékkal estek vissza az eladások a 2019-es adatokhoz képest.

Az ACEA egy statisztikai kimutatásban összegezte, hogy az EU-ban és az Egyesült Királyságban hány személyautó és maximum hat tonnás teherautó nem készült el 2020 januárja óta. A Szövetség által összeállított listából kiderül, hogy a járvány miatt bekövetkezett termeléskiesés hatása leginkább Németországban érezhető, ahol közel 1 millióval kevesebb autót gyártottak. A képzeletbeli dobogóra Spanyolország, illetve Franciaország állhatott még fel.

egy kishíján kész Mercedesen az utolsó simításokat végzik a kecskeméti gyárbanMagyarország 95 148 el nem készült járművel a középmezőnyben szerepel az ACEA listáján. A régióból a csehek jártak a legrosszabbul, ők közel háromszor akkora veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni, mint mi.

  1. Németország: 956 090
  2. Spanyolország: 693 768
  3. Franciaország: 381 841
  4. Egyesült Királyság: 311 927
  5. Csehország: 254 657
  6. Olaszország: 246 710
  7. Szlovákia: 184 342
  8. Lengyelország: 138 096
  9. Magyarország: 95 148
  10. Románia: 90 023
  11. Svédország: 67 054
  12. Portugália: 66 564
  13. Belgium: 45 833
  14. Hollandia: 33 998
  15. Ausztria: 32 834
  16. Finnország: 25 489
  17. Szlovénia: 25 303

Az el nem készült járművek száma összességében több mint 3,6 millióra rúg, ami nagyságrendileg a teljes 2019-es évben legyártott gépjárművek ötödének felel meg. Vagyis a tavalyi évhez képest minden ötödik autó nem készült el.

Az autóiparban tapasztalható termeléskiesésnek a magyar GDP-nek is komoly pofont adott. A bruttó hazai termék a második negyedévben óriási zuhanást volt kénytelen elkönyvelni, hiszen minden eddigi mértéket meghaladóan, több mint 13 százalékkal csökkenést regisztráltak. Ebben a hazai járműipar teljesítményének 20 százalékos visszaesése is komoly szerepet játszik, ami összességében 4,3 százalékos csökkenést eredményezett a hazai GDP-ben.

Emellett az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a magyar járműgyártás a második negyedévben mintegy 4 százalékkal, vagyis 10 ezer fővel kevesebb embert foglalkoztat, mint a 2019-es esztendő ugyanezen időszakában. Messzebbre tekintve még aggasztóbb a helyzet, ugyanis a tavalyi év végén még 187 ezer embernek adott munkát a szektor. Ehhez képest a visszaesés mértéke 21 ezer fő.

A Covid-19 koronavírus-járvány következtében kialakult gazdasági válság még évekig elhúzódhat a szakemberek szerint. Ráadásul egyelőre teljességgel megjósolhatatlan, hogy az autóipar mikor lábalhat ki belőle, és térhet vissza a megszokott kerékvásásba.

 

 

Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA)

Oszd meg ezt a cikket!