Európai autópiacok alakulása 2020-ban: Olaszország

Így befolyásolta a koronavírus-járvány az új autók értékesítéseit az olaszoknál.

A 2020-as év már minden bizonnyal a COVID-19 jegyében fog eltelni. Ám míg tavasszal a koronavírus-járvány rendkívül súlyos csapást mért az egyes országok gazdaságára, és ezáltal az autókereskedelemre is, addig úgy tűnik, az őszi második hullám nem, vagy csak minimálisan befolyásolja a járművek értékesítését.

Most következő sorozatunkban sorra vesszük a számunkra legfontosabb európai autópiacokat, illetve azt, hogyan alakult az egyes országokban az autókereskedelem az idei évben.

Az olasz újautó-piac rendkívül bíztató számokat produkált szeptemberben, és folytatódott az augusztusban elkezdődött trend. Az év kilencedik hónapjában összesen 157 253 új gépkocsi talált gazdára, amely összességében 10,3 százalékkal jobb, mint az egy évvel korábban regisztrált eredmény. Éves viszonylatban viszont a 968 928 értékesített autó mintegy 34 százalékkal kevesebb 2019 azonos időszakához viszonyítva.

 

Szeptemberi trendek

Az augusztusi 0,4 százalékos javulást követően az olasz újautó-piac eladási adatai további javuló tendenciát mutattak. Szeptemberben 10,3 százalékkal több autó, szám szerint 157 253 darab került értékesítésre az egy évvel korábbinál, ám éves összevetésben még mindig 34 százalék az elmaradás 2019 első kilenc hónapjához képest.

Márkák tekintetében a Suzuki 98,1 százalékkal, a Renault 75,5 százalékkal, míg a Dacia 62,4 százalékkal ért el jobb eredményt, mint 2019 szeptemberében. Míg a legnépszerűbb gyártók közül az Opel volt az egyetlen, amelynek az eladásai kétszámjegyű, 42 százalékos visszaesést produkáltak. Az értékesítési statisztikákat vezető Fiat szintén nagyon jó hónapot zárt, mivel 19,3 százalékkal több torinói kocsit értékesítettek, mint egy évvel korábban. Igaz, 2019 első kilenc hónapjával összehasonlításban mintegy 35,1 százalékkal kevesebb fogyott a gyártó termékeiből - derül ki a MarkLines autóipari szakportál által összegyűjtött statisztikákból.

 

A COVID19 hatása

Az olasz közlekedési miniszter által közölt adatok alapján 2020. február végéig mintegy 319 745 új autó talált gazdára Olaszországban, ami 6,9 százalékkal maradt el a 2019 első két hónapjában regisztrált számoktól.

Ám az igazán komoly csapást a március jelentette, ugyanis a vírus terjedésének megfékezése érdekében az olasz kormány által bevezetett intézkedések révén gyakorlatilag az ország teljes gazdaságát leállították. Kína után Olaszország volt az első nagy ország, ahol a vírus rendkívül súlyos hatást gyakorolt, és a kormány azonnali intézkedései ellenére az olasz gazdaság óriási csapást volt kénytelen elszenvedni.

Ennek eredményeként a márciusi eladási adatok 85,3 százalékkal estek vissza 2019 harmadik hónapjához képest. Így az első negyedévet 348 329 értékesített gépkocsival, vagyis 35,2 százalékos mínusszal zárta az olasz piac a 2019-es Q1-hez mérve.

Mivel a gazdasági korlátozások szinte a teljes áprilist érintették, a mindössze 4320 eladott autó 97,5 százalékos zuhanást eredményezett. Az elmúlt 60 évben egyszer sem regisztráltak ennyire kevés értékesített autót egy adott hónapban Olaszországban.

Mivel a koronavírus-járvány korábban érte el az olaszokat, mint a legtöbb európai országot, a korlátozó intézkedéseket is hamarabb oldották fel. Ennek köszönhető, hogy az autópiac számai jelentős javulást mutattak már május folyamán. A korábbi hónapokhoz képest az ötödik hónap újra 100 ezer fölötti eladásokat hozott. Ám a májusban értékesített 100 385 autó még így is 49,3 százalékos visszaesést jelentett 2019 azonos hónapjához képest.

Júniusban az piac tovább javult, de a számok az egy évvel korábbi eladásoktól még mindig 22 százalékkal maradtak el. így az első félévben mintegy 586 368 új kocsi talált gazdára az olaszoknál.

Majd a júliusi 137 086 darabos eredmény (még mindig 10,7 százalékkal kevesebb mint 2019 júliusában) éves összevetésben 723 454 autóra növelte az eladásokat, ez 36,5 százalékos csökkenést jelentett az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Augusztusban ismét 100 ezer alá estek az piac számai, ám a 88 448 darabos értékesített mennyiség még mindig 0,4 százalékos javulást jelentett 2019 nyolcadik hónapjához képest. Az év viszonylatában 805 180 kocsi talált gazdára, ami 38,3 százalékos csökkenés az egy évvel korábbi adatokkal szemben.

 

Középtávú piaci trendek

A 2008-2011-es gazdasági recesszió következtében az olasz autópiac értékesítési számai 2,4-ről 1,4 millióra estek vissza. Majd a 2012-től 2017-ig tartó időszak végére sikerült elérni az 1,96 milliós szintet.

2018 aztán egy visszafogott, 2,6 százalékos csökkenést hozott, a tavalyi év pedig nagyjából ugyanezt a szintet hozta. Az évet az olaszok 1,92 millió eladott autóval zárták – olvasható a nemzetközi autóipari statisztikákkal foglalkozó Focus2Move című oldalon.

Ha az elmúlt hónapokban tapasztalt tendenciák folytatódni tudnak, az olaszoknak az értékesített új kocsik tekintetében nagyságrendileg 30 százalékos visszaeséssel kell számolniuk a 2020-as év végén.

Az alábbi táblázatokban az olasz piac 2020-as legnépszerűbb gyártóinak és a legkelendőbb modelljeinek 10-es toplistáját állítottuk össze:

 

Gyártói toplista:

  1. Fiat – 144 941 darab
  2. Volkswagen – 90 888 darab
  3. Ford – 64 169 darab
  4. Renault – 58 783 darab
  5. Peugeot – 57 132 darab
  6. Toyota – 47 057 darab
  7. Citroën - 44 314 darab
  8. Jeep – 40 832 darab
  9. Opel – 39 324 darab
  10. Dacia – 38 083 darab

 

Modellek toplistája:

  1. Fiat Panda – 75 502 darab
  2. Lancia Ypsilon – 29 368 darab
  3. Renault Clio – 23 220 darab
  4. Fiat 500X – 22 305 darab
  5. Jeep Renegade – 21 606 darab
  6. Dacia Sandero – 18 928 darab
  7. Fiat 500 – 18 838 darab
  8. Citroën C3 – 18 597 darab
  9. Dacia Duster – 18 210 darab
  10. VW Polo – 17 733 darab

 

 

Oszd meg ezt a cikket!

Hírlevél

Iratkozzon fel, hogy naprakész legyen híreinkből!