Ezért tart ki a rali az újautók piacán!

38,9 százalékkal több személygépkocsit helyeztek forgalomba 2018 áprilisban, mint egy évvel korábban, ami 12 056 eladott autót jelent. 

 

Egészen elképesztő áprilist tudhatnak maguk mögött az autóimportőrök és az autókereskedők, hiszen 12 056 személyautót helyeztek újonnan forgalomba, ami 38,9 százalékkal több a 2017 negyedik havi adatnál. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint a növekedés legfőbb oka továbbra is az, hogy a magánvásárlók stabilan visszatértek a piacra, vagyis kezdi a lakosság kiheverni a devizahiteles válság okozta sokkot. 

Egyre többen esnek ki a KHR listáról

Ahogy az idő telik, a problémás adósokat tartalmazó KHR (Központi Hitelinformációs Rendszer) listán szereplők száma is folyamatosan csökken, így közülük is mind többen válnak újra hitelképesekké. A KHR listán azok szerepelnek, akiknek 90 napnál hosszabb ideje a minimálbért meghaladó tartozásuk van, de a kezesek és adóstársak is bekerülnek ebbe az adatbázisba. Lekerülni időigényes dolog, ugyanis a hiteles egészen addig aktív státuszban marad, amíg vissza nem fizeti a tartozását, vagy a pénzintézet el nem árverezi a fedezetet (ingatlant vagy autót), vagy a pénzintézet át nem ütemezi a hitelt. 

Amennyiben ezek valamelyike megtörtént, akkor a hiteles úgynevezett passzív státuszba kerül, aminek hossza maximálisan egy év. Ebben az időszakban egyes bankok, ha szigorúbb feltételekkel is, de már adnak hitelt. A behajthatatlannak minősített tartozások ugyanakkor 5 évig maradnak a rendszerben.

39 százalékkal nőttek az újautó eladások 2018 áprilisban

Egyre olcsóbbak az autóhitelek

A magánvásárlók visszatérésének másik oka, hogy egyre olcsóbbak a hitelek, olyannyira, hogy néhány márka ismét kínál „ingyen” hitel, amikor plusz költségek nélkül lehet finanszírozáshoz jutni. Furcsa módon az alacsony betéti kamatok is hajtják az autópiacot, hiszen egyre kevesebb olyan befektetés van, ami biztosítja a megtakarítás értékállóságát, az őrült iramban dráguló ingatlanokat pedig sokan nem tudják már megfizetni. Ilyen helyzetben a biztos értékvesztéssel járó autóvásárlás kevésbé tűnik rossz megoldásnak, hiszen autóra egyébként is szükség van. 

Lassan cserélődik le az öreg autópark

Az MGE számításai szerint bár az újautó eladásoknak köszönhetően az öreg magyarországi autópark egyre nagyobb része cserélődik le, a jelenlegi 14,1 éves átlagéletkort lassan lehet csak lefaragni. Mert, bár csökkenő ütemben, a korábbi 15-20 százalék helyett csak 9 százalékkal nőtt 2018 első három hónapjában a használtautó import, így is 38 018 ilyen autó jött be az országba, főleg Nyugat Európából. Ezen autók 60 százaléka volt 10 évnél idősebb, és csak 20 százalékuk volt 5 évnél fiatalabb.

Kevés még az elektromos autó

Az MGE adatai szerint jelentősen nő a tisztán elektromos hajtású gépkocsik forgalomba-helyezése, ám az alacsony bázis miatt ezek száma még mindig elenyésző. Áprilisban 114 árammal hajtott jármű került ki az utakra, a szervezet szerint pedig 2018-ban nagyjából 2000-2500 ilyet adhatnak el Magyarországon. 

Vegyes haszongépjármű-piac

A kishaszonjármű-eladások egészen más trendet mutatnak: az áprilisban értékesített 1775 ilyen jármű 1 százalékos visszaesést jelent éves összehasonlításban. Ezzel szemben a nagyhaszon-gépjárművek piaca kirobbanó formában van: az áprilisi 667 darabos eladás 56,4 százalékkal múlja felül a 2017-es adatot. Éves szinten nem várható ilyen kiugró eredmény, mert az év elejét megdobta néhány nagy szállítmányozó flottabeszerzése.  

Gyengélkedő motorkerékpár-eladások

Elsőre nagyszerűnek tűnik az áprilisban mért 42 százalékos bővülés éves alapon, ám ez is csak 409 darab új motorkerékpárt jelent a hónapban. A növekedés ennek ellenére biztató, a kereskedések így egy kis levegőhöz juthatnak.

A legnépszerűbb autómárkák

A carinfo piaci portál adatai szerint továbbra is a Suzuki a legnépszerűbb márka Magyarországon, az eladott 2166 autó 17,97 százalékos piaci részesedést jelent. Különösen figyelemre méltó, hogy a Suzuki milyen kiegyensúlyozottan hozza eddig az évet, hiszen az első négy hónapban is 16,13 százalékos részt haraptak ki a hazai autópiacból. Rajta kívül csak a Ford volt képes január-áprilisban 10 százalék fölé menni, ami 4535 autót jelent. Az áprilisi és a 2018 első negyedévi eladási rangsorban a Skoda, az Opel, a Toyota, valamint a Volkswagen következik a Ford után 5-10 százalék közötti piaci részesedéssel.

Forrás:
Pénzcentrum
MGE sajtóinformáció

Oszd meg ezt a cikket!