Fontos, az olaszországi autók importját érintő változás

Az új, egységes dokumentum a forgalmi engedélyt és a tulajdoni lapot (CDP) is tartalmazza.

Ha a használtautó-importot említjük, a legtöbb embernek elsőre Németország jut eszébe. Pedig Olaszországból is rengeteg használt autó érkezik hazánkba minden évben. Most azoknak érdemes igazán figyelni, akik az itáliai félszigetről származó járművek behozatalával foglalkoznak.

Az olasz hatóságok már korábban is ígérték egy egységes – a forgalmi engedélyt és a tulajdoni certifikátot (CDP) együttesen tartalmazó – dokumentum bevezetését. Ám végül erre mostanáig kellett várni, hiszen ez csak idén, a COVID-19-járvány miatt elrendelt karantén feloldását követően valósult meg – tudtuk meg Anderkó Ottótól, a MGOE (Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesülete) alelnökétől. De mi is a lényege ennek az egységes dokumentumnak, és milyen fontos, új információkat tartalmaz, melyekre érdemes odafigyelni?

Az egységesített dokumentum harmadik negyedének felső részén található a bejegyzés, hogy a járművet az olasz hatóságok végleges export miatt kivonták a forgalomból. Valamint az is, hogy azt az Európai Unió melyik tagállamába fogják szállítani. A mellékelt, konkrét példa esetében ez az ország Ausztria.

Szintén a harmadik negyedben olvasható – nagyjából a mező közepén – az érvényes műszaki vizsga megszerzésének dátuma. Ez egészen szeptember 14-ig volt roppantul fontos, mert azokat a járműveket, amelyeknek 6 hónapnál régebbi műszakival rendelkeztek, újra kell vizsgáztatni. Ez a szabályozás minden szempontból az új vevő érdekeit szolgálta: nagyobb biztonságot nyújtott, hogy az új tulajdonos általa megvásárolt jármű műszakilag megfelelő állapotban van. Ráadásul ez azért is előnyös, mert a friss műszakis autókat nem kell egyedi forgalomba helyezési eljárás alá vetni, elég honosítani őket. A szeptember közepén életbe léptetett új előírás azonban már csak a műszaki vizsga meglétét írja elő, mint az export feltétele.

az új, egységesített dokumentum, a fontos változások jelölveAz egyik legfontosabb bejegyzés a negyedik negyed alján olvasható. Mégpedig az, hogy a járművön van-e bármilyen teher és/vagy korlátozás, vagyis, hogy hitelmentes-e.

Az új dokumentum egyben azt is jelenti, hogy megszűnt a CDP, ami 2015. október 15-től már csak digitálisan volt elérhető. Tehát mostantól csak ez az egyetlen hivatalos papír tartozik az autó mellé.

További érdekessége, hogy nincsenek matricák. Azok az adatok, melyek régebben a különféle matricákon voltak feltüntetve, most a harmadik negyedbe vezetik fel, amikor ideiglenesen kivonják a járművet export céljából.

Oszd meg ezt a cikket!