Hasít a villanyoshajtás, a dízelek lemaradóban

Egyre jobban teljesítenek a villanyos kocsik az EU autópiacán.

A COVID-19 koronavírus-járvány jó alaposan a feje tetejére állította az autóipart, ezáltal pedig az új járművek értékesítését is. Az egész világot sújtó pandémia soha nem látott zuhanást eredményezett, amelynek következtében a szakértők szerint az értékesítés csak nagyon sokára lesz képes ismét elérni a járvány kitörését megelőző szintet. Az Európai Unióban a 2020-as év első kilenc hónapjában mintegy 28,8 százalékkal estek vissza az újautó-eladások 2019 megegyező időszakához viszonyítva – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének legfrissebb adataiból.

Idén januártól szeptember végéig összességében alig több mint 7 millió személygépkocsi talált gazdára az EU-ban, csaknem 2,9 millióval kevesebb, mint egy évvel korábban. És bár az elmúlt hónapokban a lassú javulás jeleit lehetett tapasztalni, a koronavírus-járvány továbbra is rányomja bélyegét az európai autópiac teljesítményére. A legnagyobb piacok közül a spanyol volt kénytelen a legnagyobb, 38,3 százalékos zuhanást elkönyvelni idén. Őket az olaszok (-34,2%), a franciák (-29,9%) és a németek (-25,5%) követik.

Ha csak a harmadik negyedév adatait nézzük, bíztató eredménnyel zárt az új autók piaca Európában. A Q3-ban közel 2,8 millió autót értékesítettek a kontinensen, ami csupán 7 százalékos elmaradást jelent 2019 azonos időszakához képest. Júliustól szeptemberig az eladott új kocsik közül szinte minden tizedik tisztán elektromos volt. Így az egy évvel korábbi 3 százalékos piaci részesedés 9,9 százalékra emelkedett a vizsgált időszakban. Ugyanakkor az is kiderül a harmadik negyedéves statisztikákból, hogy a hagyományos meghajítású, vagyis dízel- és benzinmotoros kocsik értékesítési adatai csökkenő tendenciát mutatnak. A benzinesek eladása 1,3 millió darabra, míg a dízeleké alig 770 ezer darabra mérséklődött. Előbbi 24 százalékos, utóbbi pedig 13 százalékos csökkenést jelent.

elektromos autó töltés közben

Tisztán elektromos (BEV) autókból 273 809 darab fogyott a negyedévben, ami 211,6 százalékos növekedés. A plug-in hibridek (PHEV) esetében is ugrásszerű növekedés volt tapasztalható. A tavaly júliustól szeptemberig értékesített 29 557 darabhoz képest idén 138 348 konnektoros hibrid autó talált gazdára. Ez 368,1 százalékos előrelépést jelent. A hibrid-elektromos autók (HEV) teljesítettek a legjobban, ugyanis a negyedéve 88 százalékos növekedéssel, 341 092 eladott darabbal zárták. Így a három hónap összevetésében 12,4 százalékos piaci részesedést könyvelhettek el az EU-ban.

Ez az erőteljes növekedés a villanyos autók piacán elsősorban a nemzeti kormányok által bevezetett kedvezményeknek és ösztönző csomagoknak köszönhető, amelyekkel a koronavírus okozta gazdasági válságra reagálva igyekeznek fellendíteni a keresletet. Ez pedig egyértelműen az akkumulátoros és a hálózatról tölthető elektromos autók értékesítésének kedvez.

A fenti adatok természetesen azt jelentik, hogy a piaci részesedések is jó alaposan átalakultak. Jelen pillanatban a benzines autók az eladások 47 százalékát teszik ki, míg a dízelek aránya 27,8 százalékra mérséklődött. Csak összehasonlításként, a gázolajjal hajtott autók értékesítése négy évvel ezelőtt még csaknem a piac felét jelentette.

Ugyanakkor egyre komolyabb szeletet hasítanak ki a tortából az elektromos és hibrid meghajtású autók. A BEV és PHEV modellek aránya az új autók piacán már meghaladja a 22 százalékot Európában. Ha mindehhez hozzávesszük még az alternatív üzemanyaggal – etanollal (E85), az autógázzal (LPG) és földgázzal (NGV) üzemelő – autókat, akkor a „környezetbarát” technológiát használó új kocsik piaci részesedése 24,6 százalékot tesz ki. Vagyis szinte már karnyújtásnyi távolságban vannak a dízelek eladási adataitól.

Érdekes lesz nyomon követni a piaci trendek alakulását a járvány lecsengését követően. Ha normalizálódik a helyzet, és minden visszatér a megszokott kerékvágásba, vajon akkor is folytatódik az elektromos és hibrid autók előretörése? Vagy képesek lesznek erőre kapni a dízelek?

ACEA

Oszd meg ezt a cikket!

Hírlevél

Iratkozzon fel, hogy naprakész legyen híreinkből!