Javultak a magyarországi baleseti statisztikák

A csökkenő tendencia elsődleges okaként a forgalom drasztikus visszaesése jelölhető meg.

2020 első négy hónapjában (vagyis január elseje és április harmincadika között) 3709 személysérüléses közúti baleset következett be a magyar közutakon a rendőrség előzetes adatai szerint. Ez 16,8 százalékos javulást jelent a tavalyi év azonos időszakához képest.

Több mint egynegyedével esett vissza a halálos közúti balesetek száma Magyarországon, de a súlyos és könnyű sérüléses balesetek mennyiségét is hanyatlás jellemzi. Nem mellékesen a közúti halálos balesetek áldozata is mérséklődött, mégpedig több mint félszázzal: az első négy hónapban 54 fővel kevesebben hunytak el közúti baleset során, mint tavaly.

Opel Corsa baleset után

A közúti balesetek kapcsán tapasztalható csökkenő tendencia a forgalom drasztikus visszaesésének tudható be. A járványveszély miatt elrendelt intézkedések hatására márciusban és áprilisban jelentősen megcsappant az autósforgalom. A rendőrség jelentése szerint az elmúlt két hónapban voltak olyan hetek, amikor kedvezően alakultak a baleseti számok, ugyanakkor olyan hét is akadt, amikor az átlagnál több baleset történt.

Sajnálatos módon az ittasan okozott balesetek száma megugrott, az arányuk a tavalyi 7,8%-ról 9,2%-ra nőtt. Ennél is lehangolóbb hír, hogy a gyermek áldozatok száma hárommal nőtt 2019-hez képest.

A balesetben elhunyt járművezetők körében is csökkenés mérhető szinte valamennyi kategóriában (az autóbuszvezetőket leszámítva), de a legnagyobb visszaesés az utasként életüket vesztett emberek számában tapasztalható (-19 személy 2019 első négy hónapjához képest). Ez arra utal, hogy a magyarok jellemzően egymagukban indultak útnak a kijárási korlátozás bevezetését követően.

A gyorshajtás, az elsőbbségi jog és a kanyarodási szabályok megsértése miatt nagyon sok baleset történt a magyar utakon a vizsgált időszakban. A városokban gyakoribbak az elsőbbségi jog megsértéséből adódó balesetek. Vagyis hibás megközelítés lehet a közlekedési balesetek számának drasztikus csökkenését kizárólag a megengedett sebességhatárok leszállításától várni Budapesten. Aki esetleg nem tudná, nemrég felröppent az a hír, hogy Karácsony Gergelyék 70-ről 50-re csökkentenék a sebességhatárt a budapesti gyorsutakon. Aztán a főpolgármester elmondta, hogy Budapesten a 70 km/órás forgalmi sávok is maradhatnak, de biztos, hogy bővíteni fogják a 20-30 km/órás korlátozású zónákat, amelyekből már több is létezik a város különböző pontjain. Aztán majd meglátjuk, mi sül ki a sok vitát kiváltó közlekedésbiztonsági-forgalomcsillapítási javaslatból.

Oszd meg ezt a cikket!