Jobb, ha berendezkedünk a 360 forintos euró árfolyamra

A használtautó-piacon sokkal inkább a koronavírus okozta a forgalom visszaesését.

A 2020-as évben nem kizárólag a COVID-19 koronavírus-járvány jelentett komoly kihívást az autóipar számára. A hazai autókereskedőknek azzal is meg kellett birkóznia, hogy az év folyamán jelentős mértékben romlott a forint euróhoz viszonyított árfolyama, ami szignifikáns áremelkedést eredményezett.

Ha visszatekintünk, az ezredfordulón egy euróért még nagyságrendileg 250 forintot kellett fizetni. Az azóta eltelt 20 évben jól megfigyelhető a folyamatosan gyengülő tendencia a hazai valuta árfolyama és az Európai Unió fizetőeszközének viszonylatában. Ráadásul az elmúlt két évben ismét látványos gyengülés jellemzi a forintot, vagyis az elmúlt 24 hónapot figyelembe véve mintegy 30 forinttal kérnek többet egyetlen euróért. Az Unió valutájának középárfolyam jelen cikk megírásának pillanatban is 355,8 forinton áll.

az euró árfolyamának alakulását mutató grafikon 1999-től 2020-ig

Reális esély pedig nem igazán mutatkozik arra, hogy a jövőben javulni fog a helyzet. Sőt, a pénzpiaci elemzők előrejelzései alapján 2022-re már a 380-as határt is elérheti az euró árfolyama.

A kormányzatnak ugyanis nem érdeke, hogy közelebb kerüljön egymáshoz a két fizetőeszköz értéke, a Magyarországra érkező, hazánkban milliárdos beruházásokat eszközölő külföldi vállalkozások a gyengébb forintnak köszönhetően így egységnyi elköltött euróért cserébe magasabb fizetést tudnak biztosítani az alkalmazottaknak. Ez pedig egy roppant fontos tényező, és semmi esetre sem hagyható figyelmen kívül, főként a költséghatékonyság szempontjából. Ennek köszönhetően egyszerűbb megtartani az olyan cégeket, mint a Kecskeméten a Mercedest, Győrben az Audit, vagy a nemrég érkezett, és Debrecenben gőzerővel építkező BMW-t.

Ami az autópiacot illeti, az új személyautók eladásai összességében 18,9 százalékkal estek vissza a tavalyi évben a 2019-es eredményekhez viszonyítva. Számszerűsítve: míg két évvel ezelőtt 157 909 új autót értékesítettek hazánkban, addig 2020-ban ez a szám 128 031 darab volt.

Ezzel szemben az import használt autók piacán valamivel kedvezőbben alakult a helyzet. Még a drágább euró következtében érezhetően megemelkedő árak ellenére is csupán 16,6 százalékos csökkenés volt tapasztalható, szemben a 2019-ben külföldről behozott 156 475 darabbal. 2020-ban 130 431 import használt autó érkezett a magyarországi kereskedésekbe. A negatív irányba történt elmozdulás pedig elsősorban a járvány tavaszi hulláma miatt bevezetett kényszerintézkedéseknek és határlezárásoknak volt köszönhető, mintsem a fizetőképes kereslet csökkenésének.

A hazai tulajdonosváltások tekintetében szinte alig észrevehető a járványhelyzetnek köszönhető visszaesés. Két évvel ezelőtt összesen 808 360 használtautó cserélt gazdát hazánkban, tavaly ez a mennyiség 779 440 volt, ez mindössze 3,5 százalékos elmaradást jelent.

Ami különösen érdekes, hogy az átlagárak tekintetében jelentős emelkedést lehetett tapasztalni. A legfrissebb adatok alapján a 2020 januári 2,48 millió forintról december végére 3,11 millió forintra, azaz mintegy 25 százalékkal növekedett a Magyarországon eladásra kínált használt autók átlagára. Vagyis úgy tűnik, a folyamatosan romló forint nincs számottevő hatással a kereslet alakulására.

Mivel a hazai autópiacon a tavalyi évben mérhető visszaesés gyakorlatilag egybecseng az Európa-szerte tapasztalható tendenciával, így az eladások csökkenése is elsősorban a koronavírus-járvány és nem a forint-euró árfolyam változásának számlájára írható. Összességében – bár nyilván vannak olyan kereskedők, akik megérzik a gyenge forint hatását – a forgalmat ez a tényező nem befolyásolja negatív irányban, így a kormányzatnak sem érdeke, hogy változtasson a kialakult helyzeten. Vagyis jobb, ha berendezkedünk a 360 forint környéki euró árfolyamra.

Oszd meg ezt a cikket!