Már a használtautó-kereskedésekből is lopják a katalizátorokat
Egyedi azonosító hiányában egyelőre egyedül a tettenérés segíthet a tolvajok megállításában.
Ismét megszaporodni látszik a katalizátorlopások száma Magyarországon, ugyanis az elmúlt napokban több olyan esetről is tudomást szerzett a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete, amikor budapesti és a főváros környékén elhelyezkedő használtautó-kereskedések területén található járművekről távolították el illetéktelen személyek a katalizátorokat.
A rendőrségre eddig tucatnyi esetről érkezett bejelentés, ám jelen pillanatban úgy tűnik, egyelőre nincs az az óvintézkedés, kamerás megfigyelés, őrző-védő kutya vagy biztonsági őr, amit a kreatív elkövetők ne tudnának kijátszani. Egyetlen éjszaka során akár több millió forintos kárt is okozhatnak a megrongált járművekben, lévén egy katalizátort egy gyakorlott tettes mindössze öt perc alatt képes levágni a kocsi alól.
A problémát az okozza, hogy a katalizátoron nem található semmilyen egyedi azonosító szám, melynek birtokában utólag azonosítani lehetne az alkatrészt, így az egyetlen megoldás, ha akció közben sikerül tetten érni a tolvajokat.
De miért is lopják a katalizátorokat? Leginkább alkatrésznek, vagyis továbbértékesítés céljából. Újonnan a katalizátor cseréje több százezer forintos tétel, így egyre többen keresik használtan, bontott alkatrészként, hiszen ez egy számottevően költséghatékonyabb megoldás. Ez pedig egy öngerjesztő folyamat, mivel egyre nő a kereslet, a lopások száma annál jobban növekszik. Használtan nagyjából 80-200 ezer forintot kérnek a kereskedések egy-egy katalizátorért.
Másrészről azért vágják le az autóról, hogy kinyerjék a benne található különféle nemesfémeket. Az alkatrészben lévő platina grammonként 9200 forintba került, emellett a palládium grammjáért akár 19 700 forintot, míg a ródiumért 66 700 forintos grammonkénti árat is fizetnek. Ugyanakkor ezekből a fémekből igen kis mennyiséget tartalmaz a katalizátor. A motor hengerűrtartalmától függően jellemzően 1-2 grammról, ráadásul a ródium esetében csupán mikrogrammokról beszélhetünk. Arról nem is szólva, hogy Magyarországon nem megoldott ezeknek az anyagoknak a szakszerű, gazdaságos kinyerése.
A felvásárlással foglalkozó cégek típustól függően nagyságrendileg 50-120 ezer forintot is fizetnek egy-egy használt katalizátorért. Az eladónak mindössze a személyi adatait kell megadnia, és egy nyilatkozatot aláírnia, melyben elismeri, hogy az alkatrész tiszta forrásból származik, vagyis a szűrő nem lopott. Ám ezeket az adatokat később nem ellenőrzik, és mivel az alkatrészen nem található semmilyen egyedi azonosító, így az előélete sem nyomon követhető.
Sajnálatos módon, a tulajdonosokat szinte lehetetlen feladat elé állítja a tolvajokkal szembeni védekezés. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás nem fedezi az így keletkezett kárt, a CASCO megoldást jelenthetne, kérdés, mennyire gazdaságos súlyos összegeket kifizetni erre a biztosítási formára egy alacsonyabb értékű autó esetében. Talán az egyedüli megoldást egy olyan riasztóberendezés beszerelése jelentheti, amely az autó mozgatására, felemelésére lép működésbe.