Megdrágítja a használt autók importját a gyenge forint

Az április vége óta tapasztalható forintgyengülés jelentősen megdrágítja a külföldről importált használt autókat, ami miatt sok vásárló inkább kivár, bízva a magyar deviza visszaerősödésében.

Április 20-án az euró középárfolyama még 310,49 forint volt, július 2-án azonban már átlépte a lélektani 330-as határt, ami 6 százalék feletti gyengülést jelent. Bár a forint ezt követően ismét erősödésnek indult, a július 5-én érvényes 324 forintos középárfolyam még mindig 4,3 százalékos különbség április 20-hoz képest. Az amerikai dollárhoz viszonyítva is jelentős a változás: míg április 20-án 252,12 forintot adtak egy dollárért, június 28-án már 283,95 forintnál járt a devizaárfolyam. Bár július 5-ére a dollárhoz képest egészen a 277-es szintig erősödött vissza a magyar deviza, ez még mindig 9,8 százalékos gyengülést jelent.

euró és dollár árfolyam

Borka J. Balázs, a Magyar Gépjármű-kereskedők Egyesületének (MGOE) kommunikációs vezetője szerint az euróhoz képesti forintgyengülés van leginkább hatással a magyar használtautó-importra, ugyanis a járművek néhány százaléka jön csak az Egyesült Államokból és Svájcból, míg a többi jármű az EU országaiból érkezik. A szakember szerint a magyarok többsége 700 ezer és 2 millió forint közötti áron keres használt autót, amit euróövezeti országból történő import esetén a gyenge forint átlagosan 42-120 ezer forinttal drágít meg.

A helyzet természetesen a kereskedőkre is hatással van. Borka J. Balázs szerint azon kereskedők számára, akik korábban szerezték be a járműveiket, és készletet halmoztak fel, a forintgyengülés nem okoz problémát, de aki most vásárol, az 7-9 százalékkal többet kénytelen fizetni, mint akár egy hónappal ezelőtt. Az emelkedő beszerzési költség idővel megjelenik az árakban, vagy ha a kereskedő úgy látja, hogy a magyar piacon nem tud már árat emelni, akkor a profitja csökken vagy akár eltűnik.

Azonnal érezteti a hatását a gyenge forint a rendelésre történő import esetén, ami a drágább, prémium autók behozatalára jellemző. Egy 32 ezer euróba kerülő, 2016-os évjáratú, 1968 cm3-es, 10-60 ezer km-t futott Audi A4-es például a gyengülő forint miatt csaknem 500 ezer forinttal drágult, míg egy 2018-as, mindössze 1250 km-t futott, 137 ezer euróba kerülő Audi A8-asnál akár 2 millió forint is lehet az árfolyamgyengülés miatti áremelkedés. Ezek már olyan összegek, amelyek Borka J. Balázs szerint kivárásra késztetnek sok vásárlót, akik abban bíznak, hogy hamarosan újra kedvezőbb árfolyamon juthatnak autóhoz.

Az autóimporttal kapcsolatos egyéb költségek, mint a szállítás, a műszaki vizsga, a regisztrációs adó és a forgalmi rendszám olyan kiadások, amelyeket forintban kell megfizetni, így ezeket nem érinti az árfolyamváltozás.

Oszd meg ezt a cikket!