Megtámadják a regisztrációs adóemelést

Forrás: origo.hu 

Az Alkotmánybírósághoz és a Gazdasági Versenyhivatalhoz fordul a Magyar Gépjármű-Kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) a regisztrációs adó módosítása miatt - közölte Bakó Zoltán, a szervezet titkára sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.A szervezet számítasai szerint májustól emelkedni fog a használt gépkocsik ára, és nem teljesülnek a környezetvédelmi elvárások, mivel elhúzódik a régi, erősen környezetszennyező autók lecserélése is.

Emelkedő adótételek

A törvénymódosítás parlamenti benyújtásakor - négypárti egyetértéssel - a kedvezőbb környezetvédelmi osztályba tartozó járművek tekintetében különbséget tettek a használt és az új autók között. A zárószavazáson mégis a kormányzat által támogatott szöveget fogadták el, amely szerint azonos adó terheli az ugyanolyan besorolású új és a használt autókat.

A szervezet úgy látja, hogy a módosítás egyoldalúan diszkriminatív, versenyhátrányt okoz a használt gépjárművet importáló cégek számára. Aránytalannak tekinthető, hogy az új gépkocsik után átlagosan a tavalyi fogyasztási adó 90 százalékát kell fizetni, míg az úgynevezett Euro 3-as használt kocsiknál a 200 százalékát, az Euro 2-eseknél pedig több mint hatszorosát.
Fojt Attila, az MGOE elnöke elmondta: a Pénzügyminisztériummal történt egyeztetés után a kormány, a kormánypártok, az érintettek és az ellenzék támogatásával létrejött egy új, lényegesen igazságosabb adótábla, amely az 1-2 éves használt Euro 3-as gépkocsikat megkülönbözteti és 20 százalékkal kisebb adóval terhelte volna. Az Euro 2-esnél - a 3-7 éves használt kocsiknál - pedig még éppen elviselhető terheléssel számolt. Az egyesület által támogatott - de a parlament által végül elvetett -adótáblánál az idei évre mintegy 71 milliárd forint regisztrációs adóbevételt prognosztizáltak, míg a most kihirdetett módosítással csupán 60 milliárd forint bevételre lehet számítani.
Fojt Attila elmondta: az új gépkocsikat importáló cégek a pénzügyi tárcával folytatott tárgyalásai után vállalták, hogy az új autók után 20 százalékkal több regisztrációs adót fizetnek. Feltételként szabták azonban, hogy az Euro 2-es motorral szerelt autók után fizetendő adó 50 százalékkal legyen nagyobb az általuk forgalmazott Euro 3-asnál.
Az MGOE kifogásolja, hogy bár az Euro 2-es autók átlagban csak 30 százalékkal több káros anyagot bocsátanak ki, mégis 50 százalékos többletfizetést írtak elő számukra.Úgy vélik, a törvény hatására már érzékelhető az áremelkedés a 3-7 éves autóknál. A számításaik szerint a május közepén hatályba lépő módosítás miatt számos kis- és középvállalkozás megy tönkre, tovább emelkednek a használt gépkocsik árai, és nem teljesülnek a környezetvédelmi elvárások, mivel elhúzódik a régi, erősen környezetszennyező autók lecserélése is. Fojt Attila elnök közölte, hogy Magyarországon jelenleg 780 ezer darab, az Euro 2-es gépkocsiknál hússzor-harmincszor nagyobb károsanyag-kibocsátású személygépkocsi üzemel.
Az elnök rámutatott arra, hogy a Pénzügyminisztérium ígérete szerint az első félévi forgalmi adatok alapján szeptember-októberben ismét megvizsgálják a regisztrációs adó mértékét.

Oszd meg ezt a cikket!