Nem csak magyar betegség az óratekerés, de javul a tendencia

A szomszédos Romániában is erőteljesen jelen van a kilométeróra-manipulálás.

Bevett szokás egyes autókereskedelemmel foglalkozó vállalkozások esetében, hogy a Nyugat-Európából importált használtautók kilométeróráját manipulálják a nagyobb haszon érdekében. Ennek hátterében több ok állhat, ahogyan a megvalósításra is többféle módszer létezik. Egy romániai tanulmányból kiderült, hogy az ott értékesített használtautók közel 30 százalékának manipulálták a kilométeróráját. A statisztikák szerint a vizsgált autóknál összesen mintegy 4,7 millió kilométerrel tekerték vissza a mutatókat.

Ugyan ez a gyakorlat igaz a Magyarországgal szomszédos országokban, lehetne említeni Ukrajnát, Szerbiát vagy Szlovákiát is. Sajnos főleg Kelet-Európában jellemző megoldás a kilométeróra manipulálása, ám a fejlett nyugaton sincs ám minden rendben. Az ADAC adatai alapján kiderült, hogy a német használtautó-piac kínálatának egy része sajnos már eleve manipulált órával rendelkezhet, ez ellen pedig a magyarországi kereskedők is nehezen tudnak védekezni.

Kilométer óra állása

Miért tekerik az órákat a használtautók egy részénél?

Erre a legegyszerűbb és leggyorsabb válasz: a pénz miatt. Egy látszólag kevesebbet futott járművet ugyanis magasabb áron lehet értékesíteni, mintha a valós, ám sokkal magasabb kilométeróra-állás szerepelne a műszerfalon. Az emberek hajlamosak azt hinni, hogy a kilométeróra állásához kötött egy autó állapota, és ha az túl van a 150-200 ezres lélektani határon, onnantól kezdve értékét veszti, hiszen csak rossz lehet. Ez márpedig nem így van, hiszen egy használtautó megvásárlásakor az állapotot kellene nézni. Egy gondos gazda kezei közül való, 350 ezer kilométert futott jármű jobb állapotban lehet, mint egy 180 ezret futott autó, melynek tulaja még a kötelező szervizekre sem áldozott.

A vásárlói felfogás tehát a legnagyobb ösztönzője annak, hogy egyesek így igyekeznek jobb színben feltűntetni portékájukat. Azt persze nem lehet elvitatni, hogy jobban mutat a műszerfalon a 169 ezer kilométer, mint a 369 ezer. Amennyieben az autó esztétikai állapota megengedi, úgy igény szerint be lehet állítani a legtöbb autónál a tetszőleges kilométerállást. Hol kisebb összegért csak néhány perc alatt, hol jóval drágább és komplikáltabb beavatkozás útján. De erről majd később…

Mikor történik a kilométeróra-manipulálás?

Az esetek döntő többségében a külföldről érkező használtautó első magyarországi vizsgáztatását megelőzően történik az óra visszatekerése. Ezt vagy a magyarországi kereskedő, vagy pedig már a külföldi eladó megteszi. Bizonyos esetekben az egyes műszaki vizsgák előtt történik meg „beavatkozás”, hiszen vannak olyan megállapodások, ahol a kilométer-túllépés következményekkel jár (pl. céges elszámolások vagy garanciális megállapodások).

Használtautó megvásárlása

Magyarországi használtautó-helyzet

Habár itthon sem szűnt meg az óratekerés, mindenesetre csökkenő tendenciát mutat az ilyen jellegű beavatkozások száma. A Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesületéhez eljutott információk szerint a néhány évvel ezelőtti gyakorlathoz képest jóval kevesebb ilyen eset történik, ez részben a járműtechnológia fejlődésének, részben pedig az itthon és külföldön is működő kilométeróra-lekérdező online felületeknek köszönhető. Ezek nagy segítséget nyújtanak a piac fehérítésében, ám ettől még minden autóvásárlónak körültekintően kell eljárnia. Hiteles autókereskedőtől érdemes használtautót venni, hiszen ekkor az esetleges problémák felmerülésekor érvényesíteni tudják szavatossági igényüket.

Hogyan lehet kiszűrni az óratekerést?

A modernebb autók már számos helyen tárolják a kilométer adatokat, így az óvatlanabb és kevésbé hozzáértő futásteljesítmény-manipulálók beleszaladhatnak abba, hogy valahol nem állítják át az adatokat. Használtautó vásárláskor érdemes alaposan átnézni az autó motorterét, hiszen egy olajcsere matrica vagy más időszakos szervizre utaló jelzésen rajta lehet a korábbi kilométerállás, mely szintén árulkodó lehet. A kesztyűtartóban hagyott szervizelési papírok is segíthetnek akár, ezért körültekintően kell eljárni. Az óratekerés Magyarországon bűncselekménynek számít, elkövetése szabadságvesztést is vonhat maga után.

Az ECDH teljeskörű autókezelési szolgáltató és a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesülete közösen dolgozik azon, hogy az arra érdemes autókereskedők egy olyan minősítést kaphassanak, mely igazolja szakmai tudásuk és a tiszta piac iránti elkötelezettségük magas szintjét. Ez egy közel 100 szempont alapján értékelő rendszer lesz, mellyel hitelesen minősítik majd a kereskedéseket.

Oszd meg ezt a cikket!