Nyertesek és vesztesek a magyar autópiacon 2008-ban

Forrás: hvg.hu 

A forgalom drasztikus csökkenésével számolnak idén az autókereskedők. A visszaesés évek óta tart, 2008-ban 10 százalékos volt a zuhanás, 159 ezer új személyautót és 31 ezer haszonjárművet adtak el. Nem voltak kelendők 2008-ban a klasszikus terepjárók, a mini- és a kisautók, illetve a buszok. Bővült, illetve szinten maradt a 4x4-es autók, a prémium terepjárók, a prémiumautók, a középkategóriás személyautók, valamint a 3,5-5 tonna közötti és a 15 tonna fölötti haszonjárművek piaca.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) éves jelentése alapján a hazai személyautópiacon megőrizte vezető helyét a Suzuki, bár 16,9 százalékkel csökkentek az eladásai 2007-hez képest (26 ezer 824 autó). Második az Opel (17 ezer 650 autó), amelynek 12,4 százalékkal esett vissza a forgalma, harmadik a 17 ezer 239 járművet értékesítő Ford (6 százalék mínusz), negyedik a Volkswagen (13 ezer 557 autó, 9,7 százalék mínusz), ötödik a Skoda.

Az év legnagyobb vesztesei: Chrysler (157 autó, 37,2 százalékos mínusz), Land-Rover (109 autó, 42,6 százalékos mínusz), Porsche (82 autó, 21,2 százalékos mínusz), Skoda (11 ezer 500 autó, 20 százalékos mínusz), Smart (72 autó, 33,3 százalékos mínusz), Ssangyong (41 autó, 69,2 százalékos mínusz), valamint a Toyota (10 ezer 25 autó, 17,6 százalékos mínusz).

Az év legnagyobb nyertesei: Audi (2050 autó, 18,9 százalékos plusz – húzóautó az Audi A4), Hyundai (1594 autó, 35,7 százalékos plusz – húzóautó az i30), Jaguar (71 autó, 10,9 százalék plusz – húzóautó az XF), Lancia (190 autó, 25,8 százalékos plusz – húzóautó Delta), Mazda (3150 autó, 38,3 százalékos plusz – húzóautó Mazda2, Mazda6), Mercedes (1942 autó, 13,9 százalékos plusz – húzóautó C-osztály), Saab (361 autó, 16,1 százalékos plusz – húzóautó Saab 9-3), Subaru (379 autó, 49,2 százalék plusz – húzóautó Legacy, Impreza).

Nem volt ilyen vészes az év a haszonjárművek területén, a 3,5 tonna alatti kategóriában 23 ezer 741 járművet értékesítettek (99,3 százalék 2007-hez képest), a nagyobb kategóriákban csak a buszokat (64,7 százalék), az 5-10 tonnás kategóriát (89 százalék), illetve a 10-15 tonna közötti kategóriát érintették negatívan a gazdasági válság első szelei (87,3 százalék).

A 3,5 tonna alatti kategóriában a legnagyobb bővülést a Hyundai érte el, megháromszorozta eladásait (111 jármű), de jól teljesített a Skoda is (59,5 százalékos plusz), gyenge évet zárt a Mitsubishi (mínusz 32,6 százalék), a Land Rover (mínusz 36,6 százalék) és a Ssangyong (mínusz 32,6 százalék).

A nagyok között szembetűnő változás a Renault 383 százaléka a 3,5 tonnás kategóriában, a Volvo 145 százaléka a 10-15 tonnás kategóriában, illetve 177 százaléka a 15,01 tonna fölötti gépek között. A buszoknál a Mercedes és a MAN nőtt, utóbbi 275 százalékot teljesített.

Oszd meg ezt a cikket!