SAJTÓKÖZLEMÉNY

Tarthatatlan a helyzet a műszakivizsga-állomásokon!

A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete 16 éve képviseli a használtautós társadalom érdekeit. Most a külföldről beérkezett autók magyarországi forgalomba helyezésével kapcsolatos elfogadhatatlan helyzetre hívja fel az illetékes hatóságok és a közvélemény figyelmét.

A forgalomba helyezéssel kapcsolatos várakozási idő országos szinten meghaladja az egy hónapot, Budapesten pedig a két hónapot. Ezen a téren egy, a piacgazdaságban elfogadhatatlan hiánygazdálkodás alakult ki annak minden jellemzőjével együtt. Az előzményekhez tartozik, hogy ez jelenleg egy kimondottan állami hatáskőr és az előző időszakban is sok problémát okozott a rendszer túlterheltsége. Az utóbbi években az import autók számának növekedésével nem tartott lépést a vizsgáló állomások teljesítő képessége. Egyesületünk több alkalommal jelezte az illetékeseknek a problémát. A megyei kormányhivatalok az esetek többségében erejükön felül segítették a helyzet normalizálását, de a kapacitások nem tették és nem teszik lehetővé a forgalomba helyezési várakozási idő elfogadható mértékűre, 3-5 munkanapra csökkentését.  Az eljárásrendben az sem elfogadható, hogy amikor több hónapos sorban állás után végre bejut az ügyfél a vizsgáló állomásra akkor 3-5 órás ügyintézési időre számíthat annak ellenére, hogy a tényleges ügyintézési idő nem több 30 - 40 percnél.  A COVID helyzet miatt az esetek nagy részében elfogadhatatlan körülmények között.     

A probléma megoldása nem tűr halasztást, mivel az ebben az ágazatban érintett vállalkozások és magánszemélyek indokolatlanul jelentős hátrányt szenvednek. A számokat ismerve ez éves szinten minimálisan 170-180 ezer kontraktust jelent, tehát ennyi esetben kerülnek elfogadhatatlan hátrányba az állampolgárok.  A morális oldalon pedig lényeges szempont az is, hogy a vállalkozások ügyfelei nehezen hiszik el, hogy egy magyarországi forgalomba helyezési eljárás akár 2-3 hónapot is igénybe vehet, ezért az érintett cégek vevőktől esnek el és működésük fokozatosan ellehetetlenül. Ez a jelenlegi, egyébként is válságos helyzetet tovább rontja.

Álláspontunk az, hogy a helyzetet hosszútávon és stabilan csak a piaci viszonyoknak megfelelő rendszerben lehet kezelni. A tények ismeretében a következő javaslatokat tesszük a helyzet normalizálására:

1, Tekintettel arra, hogy Budapesten a legrosszabb a helyzet és ennek hatására nőtt meg a vidéki vizsgabázisok terhelése, az átmeneti időszakban munka-átszervezéssel, túlmunka elrendelésével növeljék meg a Budapesti vizsgabázisok kapacitását úgy, hogy a várakozási idő legfeljebb 20 napra csökkenjen.

2, Azonnal tegyék lehetővé a bejelentkezést a külföldi autók forgalomba helyezésére a budapesti vizsgáló állomásokon, mivel tapasztalatunk alapján a szervezési hibák miatt a várakozási idő két hónap, de közben a két vizsgabázis a kapacitásánál lényegesen kisebb hatékonysággal működik.

3, Legkésőbb 2021. februárra történjen meg a bővítés olyan módon, hogy a várakozási idő nem haladhatja meg az 5 munkanapot és az egy járműre jutó ügyintézési idő a két órát. Úgy gondoljuk, hogy amennyiben nem lehetséges a jelenlegi rendszer bővítése akkor kiszervezéssel kell megoldani a helyzetet, mivel a jelenlegi állapot tarthatatlan.

Az MGOE mindenben segíti a megoldást, ezért kérjük az illetékes minisztériumot, hogy a helyzet megoldásába vonja be egyesületünket.

 

Fojt Attila

Elnök

[email protected]

MGOE

 

Dunakeszi, 2020.11.27.

Oszd meg ezt a cikket!