Vajon kiábrándultak a magyarok a dízelekből? Mi is meglepődtünk a válaszokon!

Az Alapjárat kérdőívének több mint 6000 válaszolójának túlnyomó többsége a dízelbotrány ellenére is megbízik a német autókban, sőt azt is elképzelhetőnek tartják, hogy a jövőben ilyen járművet vásároljanak.

Az Alapjárat autós portál és a Magyar Gépjárműkereskedők Országos Egyesülete (MGOE) kérdőívet állított össze, hogy kiderüljön, a magyarok mit gondolnak a 2015 óta folyamatosan terítéken lévő dízelbotrányról, hogy a Volkswagen károsanyag-kibocsátási csalása után mennyire bíznak még a polémiát kirobbantó Volkswagen, illetve úgy általában a német gyárak termékeiben. A Facebookon megjelenő kérdőívet összesen 6561-en töltötték ki, túlnyomó többségük pedig mind a 20 kérdésre válaszolt. Ezért, bár az eredmény nem reprezentatív, jól mutatja a magyarok dízeltechnológiához, légszennyezéshez és német autókhoz fűződő viszonyát.
 
A kérdőív talán legmeglepőbb eredménye az, hogy a 2015-ben kitört dízelbotrány sem volt képes megingatni a magyarok német autók iránti bizalmát, hiszen mintegy három és félszer annyian (3700-an) írták, hogy megbíznak a német autókban, mint amennyien nem (917). Kicsivel megosztóbb a Volkswagen megítélése, ugyanis míg 2900 ember szerint nem csökkent a cég presztízse, 1700-an úgy nyilatkoztak, hogy szerintük veszített nimbuszából a német márka. 

Ennél is fontosabb azonban maga a dízel technológia megítélése az emberek körében. Borka J. Balázs, az MGOE kommunikációs vezetője szerint a gyártóknak - a felmérés alapján - érdemes küzdeniük a technológiáért, hiszen a válaszolók 67 százaléka vélekedik úgy, hogy van jövője a dízelnek, és éppen ennyien tartják lehetségesnek azt, hogy a következő kocsijukat gázolaj hajtja majd. Azzal kapcsolatban, hogy olcsó használt vagy új Euro 6-os motorral szerelt - az átlagosnál drágább - dízel járművet vásárolnának-e, már megoszlanak a vélemények, de egyértelmű, hogy mindkettőre van igény.

A Borka J. Balázs szerint a vásárlók ragaszkodása a dízel technológiához jórészt a kedvezőbb fogyasztáshoz köthető, két azonos súlyú és formájú jármű között ugyanis akár 25-30 százalék is lehet a fogyasztási különbség a dízel javára. Ez 20 ezer kilométeres éves futásteljesítmény mellett már 200-300 ezer forint megtakarítást is jelenthet. Az Alapjárat kérdőívére adott válaszokból kiderül, hogy hiába véli úgy a többség, hogy van jövője a dízel technológiának és vennének maguk is dízel autót, a megkérdezettek 62 százaléka szerint a dízelek aránya a jövőben mégis csökkenni fog. Ezzel Borka J. Balázs is egyetért, ugyanis megfigyelhető trend, hogy a vásárlók mind inkább a benzines modelleket preferálják. 

Óriási ugyanakkor a dízelek korlátozásának elutasítottsága: az emberek több mint kétharmada (70 százalék) szerint nem szabad kitiltani a dízeleket a települések belvárosaiból és a nagyvárosokból. A válaszolók ugyanekkora hányada azt sem tartja elképzelhetőnek, hogy a következő húsz évben kitilthatják a dízeleket a magyar utakról. A korlátozás elutasításában szerepe lehet annak is, hogy mindössze az emberek 15 százaléka gondolja úgy, hogy a dízel autók a légszennyezés legfőbb okai, ami annyiban érthető, hogy télen valóban a vegyes tüzelésű kazánok mérgezik leginkább a levegőt Magyarországon. 

dízel felmérés

Oszd meg ezt a cikket!