Áttörés a járműhonosításban: többéves érdekképviseleti munka ért be

Egyesületünk 2004-es megalakulása óta egyik legfontosabb küldetésének tekinti az autókereskedői társadalom érdekeinek következetes képviseletét. Ennek részeként rendszeresen segítséget nyújtunk tagjainknak a sokszor bonyolult jogszabályi és adminisztratív környezetben való eligazodásban is. Aktív tagságunkkal és elnökségünkkel együttműködve folyamatos párbeszédet folytatunk a jogalkotás és a végrehajtás szereplőivel – minisztériumokkal, hatóságokkal –, hogy javaslataink meghallgatásra és megfontolásra találjanak, sőt, lehetőség szerint beépüljenek a jogszabályi környezetbe.

Ez a munka nem ritkán nehézségekkel, kompromisszumokkal és kitartó érdekérvényesítéssel jár. Vannak időszakok, amikor falakba ütközünk, de nem adjuk fel: a korábbi eredmények, mint például a regisztrációs adó mérséklésének sikere – amelynek során a 2004-ben bevezetett, irreálisan magas adómértéket több lépcsőben, 2011-re sikerült élhető szintre csökkenteni – is azt bizonyítják, hogy az összefogás és a szakszerű, tényekre épülő párbeszéd eredményre vezethet.

A járműhonosítási eljárás reformja szintén egy ilyen hosszú, összetett folyamat eredménye, amelyben egyesületünk az elmúlt négy évben következetesen részt vett. A tárgyalások során az egyik legfőbb célunk az volt, hogy csökkenjenek a túlzottan centralizált ügyintézésből fakadó várakozási idők, és hogy egy rugalmasabb, ügyfélbarátabb rendszer jöjjön létre.

Az első kézzelfogható változásra 2022-ben került sor: a jogszabály módosításával akkor vált lehetővé, hogy a korábban kizárólagosan illetékes Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) mellett a Magyar Autóklub (MAK) is lefolytathassa a honosítási eljárást. Bár ez enyhítette a rendszer terhelését, a várakozási idő csökkentése nem bizonyult kellően jelentősnek, így az egyeztetéseket tovább folytattuk.

Munkánk eredményeként 2025. július 1-jétől újabb, valóban áttörő változás lépett hatályba: a közlekedési hatósági eljárásokról szóló KöHÉM-rendelet módosításával sikerült liberalizálni az eddig túlszabályozott honosítási folyamatot. A változtatás lényege, hogy ezentúl nem csupán az NKH és a Magyar Autóklub, hanem az ország teljes területén működő, mintegy 1400 független műszaki vizsgaállomás is jogosult lesz a külföldről behozott járművek honosítására – még abban az esetben is, ha a jármű külföldi műszaki vizsgája már lejárt.

Ez a módosítás nem csupán jogtechnikai szempontból jelent előrelépést, hanem gyakorlati síkon is érezhető könnyebbséget jelent az autóimportőrök, kereskedők és magánszemélyek számára egyaránt. A jelenlegi, országosan akár 4–6 hetes várakozási idő jelentősen lerövidülhet, miközben a költségek is csökkennek, és az ügyintézés kiszámíthatóbbá válik.

Az új szabályozás bevezetése nem jöhetett volna létre tagságunk aktív támogatása, visszajelzései és az információgyűjtésben nyújtott segítsége nélkül. Ezúton is köszönjük mindazok munkáját, akik hozzájárultak ehhez a közös sikerhez. Külön köszönet illeti az Építési és Közlekedési Minisztériumot (EKM), az Igazságügyi Minisztériumot (IM), valamint dr. Pilz Tamás közigazgatási államtitkár vezette államtitkárságot az együttműködésért és az ügy iránt tanúsított nyitottságért.

A mostani eredmény nemcsak egy hosszú folyamat lezárása, hanem egy új, ügyfélközpontúbb korszak kezdete a járműhonosítás terén. Egyesületünk továbbra is elkötelezetten dolgozik azon, hogy a gépjármű-kereskedelem szereplői számára egy átláthatóbb, kiszámíthatóbb és élhetőbb szabályozási környezet jöjjön létre.

Ezúton is köszönjük tagságunk folyamatos támogatását!

Fojt Attila

elnök

Oszd meg ezt a cikket!