Céges vásárlások mozgatják a piacot

Forrás: nepszava.hu

Kismértékben növekedett tavaly az újautó-forgalombahelyezések száma, és ez a tendedncia idén is folytatódhat. Az értékesített személygépkocsik majd' háromnegyedét cégek vásárolták meg, és idén sem várható érdemi változás. Az elmúlt idõszakban viszont jelentõs mértékben bõvült a hazsnáltautó-import és egyre több 10 évesnél idõsebb gépkocsi érkezik Magyarországra.

Évi 150 ezer új gépkocsit kellene értékesíteni ahhoz, hogy legalább ne öregedjen tovább a hazai személygépkocsi-állomány. Jelenleg a 3 millió autót tartanak nyilván, s ezek átlagéletkora 12 év. Ez rontja a közlekedésbiztonságot, és az idõsödõ autópark üzemeltetése is drága, a környezeti terhelésrõl nem is szólva.

Idén némi forgalomnövekedésre számítanak a szakemberek, így a tavalyi 60 ezerrel szemben 62 ezer új gépkocsit helyezhetnek forgalomba. A DataHouse elõrejelzése szerint 2020-ban még kedvezõ kürülmények között is legföljebb 80 ezer új személyautót adnak el a hazai autókereskedõk.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjármûimportõrök Egyesóletének (MGE) ügyvezetõ elnöke megjegyezte, a válság elõtti utolsó "békeévben" még 176 ezer új és 24 ezer használt autót adtak el Magyarországon, tavaly már csak 56 ezer új és 71 ezer használt kocsit értékesítettek a kereskedõk. Erdélyi szerint növekedett a 15-20 éves jármûvek aránya a használtautó-behozatalban, ezért az MGE azt javasolja a kormánynak, hogy legfeljebb 13-14 éves autókat lehessen behozni.

Fojt Attila, a magyar Gépjármû-kereskedõk Országos Egyesületének (MGOE) elnöke a Népszavának elmondta, a tavaly importált használtautók nagyjából 20 százaléka, vagyis 14 ezer gépkocsi kora haladta meg a 10 évet. Tavaly 480 ezer használt gépkocsi cserélt gazdát, s ennek alig 3 százaléka sorolható a környezetet valóban nagyobb mértékben terhelõ autók közé.

Az egyesület elnöke ugyanakkor elismerte, a hazai piacon is viszonylag magas a 10 évesnél idõsebb kocsik aránya, hiszen míg Nyugat-Európában a válság után 3-5 évrõl 4-6 évre, Magyarországon pedig ennél is hosszabbra nyúlt az autók cseréjének átlagos ideje.

Az egyesület elnöke bizakodóbb elõrejelzést adott az újautó-piac bõvülésérõl, szerinte az MGE által közölt prognozisnál gyorsabban növekszik majd az új autók értékesítése. Azzal Fojt Attila is egyetértett, hogy az optimális újautó-értékesítés évi 150 ezer lenne, fõleg ha figyelembe vesszük, hogy az alig 8,5 milliós Ausztriában tavaly mintegy 320 ezer új gépkocsit értékesítettek.

Azzal viszont már nem értett egyet a szakember, hogy akár életkor alapján is központilag korlátozzák a használtautó-behozatalt. Ez amúgyis ütközne az áruk szabad áramlásáról szóló uniós jogszabállyal. Az idõsebb autók között lehetnek értékes old timerek is. Fojt arra is felhívta a figyelmet, hogy 2012. januárjától a regisztrációsadó-szabály a korszerûbb motorral szerelt gépkocsikat preferálja.

Az MGOE elnöke hozzátette, a használtautó-behozatal stabilizálódik, s várhatóan idén is 70 ezer körül lesz, míg a növekvõ újautó-értékesítéssel párhuzamosan 2014-ben a használtautó-eladások száma valamivel 480 ezer fölé emelkedhet. Ez talán bõvíthati a legszûkebb keresztmetszetet, az 1-3 éves, alsó-közép, középkategóriás használtautó-kínálatot - közölte Fojt Attila.

Az új- és a használtmotorkerékpár-piac élénkitése és egy arányosabb adóterhelés érdekében a MGOE egyetért a motorkerékpárok regisztrációs adójának csökentésével. Az egyik legnépszerûbb, korszerû robogó árának adótartalma ma például meghaladja a 60 százalékot.

Több kicsi, kevesebb nagy

A múlt évben 11 500 kishaszonjármûvet értékesítettek, idén 10 százalékkal több kelhet el, így 12 500 találhat új gazdára. Az MNB kedvezményes hitele is hozzájárult az eladások emelkedéséhez - vélte Erdélyi Péter. A nagyhaszonjármûvek piacán idénre 20-25 százalékos csökkenésre számítanak a szakemberek, ami 3600 új eladást jelent.

Tavaly ugyanis azért bõvült 20 százalékkal ez a piac szegmens, mert az uniós elõírások miatt Euro 6-os motorokra kell átállniuk a fuvarozóknak, s így sok vállalkozás elõrehozta a vásárlást.

További gond, hogy az eladás 85 százaléka 16 tonna feletti nyerges vontató, ezeket elsõsorban nemzetközi fuvarozásra használják, s többnyire nem Magyarországon szervizelik a jármûveket. Ez egyébként lakmuszként jelezheti, hogy a belsõ piac stagnálása is fékezi a nagyhaszonjármûvek értékesítését.

Bihari Tamás

Oszd meg ezt a cikket!