Európai autópiacok alakulása 2020: Egyesült Királyság

Így befolyásolta a koronavírus-járvány az új autó értékesítéseket a briteknél.

A 2020-as év már minden bizonnyal a COVID-19 jegyében fog eltelni. Ám míg tavasszal a koronavírus-járvány rendkívül súlyos csapást mért az egyes országok gazdaságára, és ezáltal az autókereskedelemre is, addig úgy tűnik, az őszi második hullám nem, vagy csak minimálisan befolyásolja a járművek értékesítését.

Összeállításunkban sorra vesszük a számunkra legfontosabb európai autópiacokat, illetve azt, hogyan alakult az egyes országokban az autókereskedelem az idei évben.

Sorozatunk korábbi részei itt olvashatók:

  1. Olaszország
  2. Németország

 

Az Egyesült Királyságban a vírus tavaszi hullámát követően az autópiac lassan stabilizálódott, ám az eladási adatok továbbra is elmaradnak a 2019-es számoktól. Szeptemberben az egy évvel korábbihoz képest minimálisnak mondható, 4,6 százalékos volt a lemaradás, 327 733 értékesített személygépkocsival. Éves összevetésben eddig 1 millió 242 ezer 605 autó talált gazdára Britanniában, ez pedig 33,4 százalékkal kevesebb, mint 2019 megegyező időszakában.

Márkák tekintetében egyetlen olyan van, amelyik az idei évben gyarapodást tudna felmutatni 2019 első kilenc hónapjához mérten. Ez pedig nem más, mint a Tesla. A kaliforniai cég idén 5388 autót értékesített a szigeteken, ezzel pedig 211 százalékot javított egy év alatt. A legnépszerűbb gyártók közül a legkisebb visszaesést a Toyota (-15,9), a Škoda (-25,3), valamint a Land Rover (-26,1) könyvelhette el idén – derül ki a MarkLines autóipari szakportál által összegyűjtött statisztikákból.

 

A COVID19 hatása

Már eleve negatív hangulatban indította az évet a brit újautó-piac. A közlekedési államtitkár, Grant Shapps által kifejtett pesszimista nézetek pedig nem voltak alaptalanok, hiszen már február végéig mintegy 228 781 személygépkocsit értékesítettek, így már ekkor 5,9 százalékos elmaradás mutatkozott 2019 első két hónapjával összevetve.

Nagy-Britannia az utolsók között hozta meg a koronavírus-járvány miatti korlátozó intézkedéseket, ám kénytelenek voltak a többi ország példáját követve fokozatosan lezárni az ipari és kereskedelmi tevékenységeket.

Március nagyjából háromnegyedéig a megszokott menetrend szerint nyitva tarthattak a szalonok és a bemutatótermek, így az értékesítésben nem kellett volna, hogy különösebb fennakadást okozzon a vírus. Ennek ellenére a közlekedési miniszter által közreadott adatok azt mutatják, hogy a márciust, amely rendszerint az év legsikeresebb hónapját szokta jelenteni a briteknél, tetemesnek mondható, 44,5 százalékos zuhanással zárta. Ugyanis mindössze 254 684 autót sikerült értékesíteni. Vagyis az első negyedévben 483 465 új gépkocsi talált gazdára a szigetországban, ez pedig 31,1 százalékkal alacsonyabb 2019 Q1-éhez képest.

A korlátozó intézkedéseket teljes áprilisra meghosszabbították, ennek eredményeként 70 év óta ebben a hónapban helyezték a legkevesebb autót forgalomba. A pontosság kedvéért az eladások 97,2 százalékkal estek vissza, azaz mindössze 4574 kocsit adtak el az Egyesült Királyság területén.

A piaci trendek és a drámai zuhanás egyértelműen megmutatta, mennyire későn reagált Nagy-Britannia koronavírus-járvány kitörésére. Az év ötödik hónapjában 20 247 autót értékesítettek, ami 2019 májusához képest 89 százalékos csökkenést jelent. Júniusban a visszaesés már csupán 35 százalékos volt. Így az Egyesült Királyságban az újautók-piaca 48,6 százalékos visszaesést produkálva, 652 ezer 563 darab eladott autóval zárta az első félévet.

Júliusban ismét 100 ezer fölé nőttek az eladások: összesen 174 887 kocsit értékesítettek. Ez 11 százalékos javulás 2019 hetedik hónapjához mérten és az első pozitív eredmény 2020-ban. Majd az augusztus ismét csökkenést hozott. 87 226 új gépkocsit vásároltak a britek, ami 6,4 százalékos visszalépést jelent.

Bár szeptemberben már 328 041 új autó eladásáról tájékoztatott a közlekedési minisztérium, ez még mindig 4,4 százalékkal kevesebb 2019 adott hónapjához mérten. Így a harmadik negyedév végén 1 millió 243 ezer 656 darab személygépkocsi értékesítésénél tart a brit újautó-piac. 2019 első három negyedévéhez mérten pedig 33,2 százalékos az elmaradás.

Rolly-Royce Ghost utolsó simítások

 

Középtávú piaci trendek

A brit autóipar története legsikeresebb időszakát élte, amikor a szigetország lakói 2016-ban népszavazáson döntöttek a BREXIT-ről. Ekkor már ötödik éve tartott az a felfelé ívelő tendencia, melynek eredményeként az Egyesült Királyság újautó-piaca minden korábbi rekordot megdöntve végül 3,06 millió értékesített kocsival zárta a 2016-os esztendőt. Ezzel a világ negyedik legjelentősebb piacává lépett elő – olvasható a nemzetközi autóipari statisztikákkal foglalkozó Focus2Move című oldalon.

A népszavazást követően az autóipar trendjei gyakorlatilag lemásolták a brit gazdaság alakulását, és megkezdődött egy hosszú, máig tartó hanyatlás. Gyakorlatilag mindenki arra készült, hogy a BREXIT hatására az egész ország gazdasága kártyavárként dől majd össze. Az értékesítési adatok az elmúlt három évben folyamatos csökkenő tendenciát mutattak. Tavaly már mindössze 2,64 millió darab személygépkocsit értékesítettek a briteknél.

Azt követően, hogy véglegesítették Nagy-Britannia Európai Uniós kiválásának folyamatát, a negatív hangulat tovább erősödött úgy a brit gazdaságban, mint a szigetország autóiparában. Ezt tovább fokozta az attól való félelem, hogy a gyártók majd inkább a kontinensre helyezik át tevékenységüket, ahogy azt a Honda és a Jaguar Land Rover már meg is tette.

 

Az alábbi táblázatokban a brit piac 2020-as legnépszerűbb gyártóinak és a legkelendőbb modelljeinek 10-es toplistáját állítottuk össze:

 

Gyártói toplista:

  1. Ford – 117 783 darab
  2. Volkswagen – 110 668 darab
  3. Mercedes – 84 693 darab
  4. BMW – 84 611 darab
  5. Audi – 80 435 darab
  6. Toyota – 73 067 darab
  7. Vauxhall/Opel – 72 036 darab
  8. Kia – 57 155 darab
  9. Nissan – 53 905 darab
  10. Land Rover – 44 840 darab

 

Modellek toplistája:

  1. Ford Fiesta – 39 436 darab
  2. Vauxhall Corsa – 35 735 darab
  3. Volkswagen Golf – 31 183 darab
  4. Ford Focus – 31 142 darab
  5. Mercedes A-osztály – 27 455 darab
  6. Nissan Quashqai – 25 308 darab
  7. MINI – 22 741 darab
  8. Volkswagen Polo – 21 929 darab
  9. Volkswagen Tiguan – 18 380 darab
  10. Kia Sportage – 17 615 darab

 

 

Oszd meg ezt a cikket!

Hírlevél

Iratkozzon fel, hogy naprakész legyen híreinkből!