Szigorítják a külföldről behozott használt autók honosítását
A cél a bizonytalan műszaki állapotú autók kiszűrése lehet.
Szigorítják a külföldről behozott használt autók honosítását, így mostantól nehezebben kaphatnak magyar rendszámot az Európai Unión kívülről érkező, illetve a nem megfelelő műszaki állapotban lévő, „szemmel láthatóan füstölő” járművek – a forgalomba helyezési eljárást érintő friss módosítás értelmében.
Összesen 130 431 külföldről behozott használt autót helyeztek forgalomba Magyarországon a 2020-as év folyamán. Ez egészen pontosan kettőezernégyszázzal haladja meg a rendszámot kapott új autók számát (128 031) a tavalyi évben. Ráadásul az elmúlt 5 évet figyelembe véve csaknem 110 ezeres különbség mutatkozik ezen a területen az import használtak javára.
Év | forgalomba helyezett új autók száma | külföldről behozott, forgalomba helyezett használt autók száma |
2016 | 96 600 | 142 033 |
2017 | 116 300 | 155 417 |
2018 | 136 601 | 158 790 |
2019 | 157 909 | 156 475 |
2020 | 128 031 | 130 431 |
Összesen | 635 441 | 743 146 |
Jól megfigyelhető tendencia, hogy a hazai járműállomány folyamatosan öregszik: jelenleg az ország útjain futó autók átlagéletkora 14,4 év.
Ezért az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2021. január 1-től kezdődően módosította és szigorította a külföldről hazánkba behozott használt járművek honosítására vonatkozó szabályokat – derül ki a Magyar Közlöny 2020. évi utolsó, 298. számából.
A honosítási eljárás eddigi gyakorlata szerint, ha egy Európai Uniós országból érkező használt autó esetében az adott kocsi még legalább 1 hónap érvényes műszaki vizsgával rendelkezett, akkor ezt átvezették a magyar forgalmi engedélybe 8 ezer forint ellenében. Ugyanakkor, ha a jármű lejárt műszakival érkezett Magyarországra, akkor csak szigorított, egyedi forgalomba helyezési eljárás keretében kaphatott rendszámot. Ezért 40 ezer forint kellett fizetni.
Az új szabályozás értelmében továbbra is lehetőség van a más Uniós országból származó autók érvényes külföldi műszakijának honosítására. Ám az 1999. december 31. után gyártott járművek esetében ehhez rendelkezni kell a kocsi COC-papírjával, vagy a típustáblával, amely igazolja, hogy az autó megfelel az európai forgalomba helyezés előírásainak.
Mivel hazánkban nemcsak az Unióból származó használt autókat helyeznek forgalomba, hanem akár az Egyesült Államok piacára szánt modelleket – mint például Teslákat, vagy Ford Mustangokat –, így értelemszerűen ilyen dokumentumok nem állnak, nem állhatnak rendelkezésre ezen autók esetében.
A legújabb szabályozás értelmében, amennyiben a honosító nem tud valamilyen, Uniós megfelelőséget igazoló dokumentumot felmutatni, akkor függetlenül az érvényes EU-s műszaki vizsgától és forgalmi engedélytől, külső szakértő bevonásával, egyedi eljárás keretében kell a kocsit forgalomba helyeztetni. Ennek az ára akár a 300 ezer forintot is meghaladhatja.
Az életbelépő új előírások értelmében mostantól a 6 évnél idősebb, 160 ezer kilométernél nagyobb futásteljesítménnyel rendelkező autók esetében, illetve ha a kocsi „szemmel láthatóan füstöl”, akkor az érvényes külföldi műszakitól függetlenül is környezetvédelmi vizsgára küldik a szóban forgó kocsit.