Európai autópiacok alakulása 2020: Spanyolország

Így befolyásolta a koronavírus-járvány az új autó értékesítéseket a spanyoloknál.

A 2020-as év már minden bizonnyal a COVID-19 jegyében fog eltelni. Ám míg tavasszal a koronavírus-járvány rendkívül súlyos csapást mért az egyes országok gazdaságára, és ezáltal az autókereskedelemre is, addig úgy tűnik, az őszi második hullám nem, vagy csak minimálisan befolyásolja a járművek értékesítését.

Összeállításunkban sorra vesszük a számunkra legfontosabb európai autópiacokat, illetve azt, hogyan alakult az egyes országokban az autókereskedelem az idei évben.

 

Sorozatunk korábbi részei itt olvashatók:

  1.  Olaszország
  2.  Németország
  3.  Egyesült Királyság
  4.  Franciaország

 

Szeptemberben ismét zuhanásnak indultak az eladási adatok Spanyolország újautó-piacán, köszönhetően annak, hogy a koronavírus-fertőzéses esetek száma exponenciális növekedésnek indult. Napi szinten több ezer új megbetegedést regisztrálnak a hatóságok, ez pedig tovább lassítja a piac kilábalását a válságból. Ennek köszönhetően az idei év kilencedik hónapjában 69 652 autót értékesítettek, amely az egy évvel korábbihoz képest 18,1 százalékos csökkenést jelent. Éves összevetésben eddig 601 ezer 168 autó talált gazdára a spanyoloknál, ez pedig 39,8 százalékkal kevesebb, mint 2019 megegyező időszakában.

Ami a márkákat illeti, 2020 első kilenc hónapja alapján egyetlen gyártó sincs, amelyik növelni tudta volna eladásait a megelőző évhez képest. A legnagyobb, 60,1 százalékos visszaesést az Opel volt kénytelen elkönyvelni. A német céget a Ford (-49,0%), a Fiat (-46,7%), a Suzuki (-44,3%), valamint a Seat (-42,9%) követi a legnagyobb zuhanás képzeletbeli toplistáján – derül ki a MarkLines autóipari szakportál által összegyűjtött statisztikákból.

 

A COVID19 hatása

A spanyol közlekedési miniszter által közzétett adatok alapján már eleve negatív hangulatban indította a 2020-as évet az ibériai ország autópiaca. Február végéig 187 865 új gépkocsit értékesítettek, ez pedig azt jelentette, hogy már ekkor 6,2 százalékos elmaradás mutatkozott 2019 első két hónapjához viszonyítva.

Sajnos úgy tűnik, hogy a spanyol kormány kezdetben alábecsülte a COVID-19 koronavírus-járvány potenciális kockázatát, így a vírusnak lehetősége volt gyorsan terjedni a lakosság körében, mire meghozták a szükséges intézkedéseket, és döntés született a gazdaság leállításról. Ám a késlekedésért Spanyolország komoly árat volt kénytelen fizetni.

Minden kereskedelmi és ipari tevékenységet leállítottak március második felében, beleértve az autókereskedéseket is. Ennek eredményeként a márciusi eladások 70,2 százalékkal estek vissza 2019 harmadik hónapjához képest. A hónapban 37 561 tulajdonos vehette át új autójának kulcsait, ami azt jelentette, hogy az első negyedévben a spanyol piac visszaesése 31,1 százalékos volt, összesen 225 511 darab eladott személygépkocsival.

Áprilisban a korlátozó intézkedések révén szinte teljesen nullára csökkent az új autók értékesítése. Mindössze 4163 kocsit adtak el a hónapban, ami 96,6 százalékos zuhanást eredményezett. Májusban feloldották a zárlatot, és 11-e után ismét megnyithattak a kereskedések és az autószalonok. Ennek ellenére a hónap mindössze 34 337 eladást hozott, amely a második legrosszabb havi eredmény az elmúlt 40 évből.

Júniusban végre jelentős javulásnak indult a piac, és meredek emelkedésnek indultak az eladási statisztikák: összesen 82 508 új autót adtak el a hónapban, de ez továbbra is 36,4 százalékkal alacsonyabb, mint az egy évvel korábbi számok. Az első félévben Spanyolország 50,8 százalékos visszaesést produkálva, 340 045 eladott új kocsival zárt.

Július volt az első hónap, amikor nemhogy sikerült megközelíteni a 2019-es adatokat, de 1,2 százalékos pluszban zárt a piac, 117 678 darabos értékesítéssel. Éves összevetésben azonban tovább romlott a helyzet, ugyanis az első hét hónap során eladott 457 723 autó 68,1 százalékos csökkenést jelent 2019 azonos időszakához mérten.

Augusztusban tovább folytatódott a visszaesés. 66 925 gépkocsi talált gazdára, ami 10,2 százalékkal alacsonyabb 2019 nyolcadik hónapjához képest. Míg szeptemberben bár az eladott darabszám 70 729-re növekedett, ám az egy évvel korábbihoz viszonyítva ez 14 százalékos csökkenést jelent.

Ennek köszönhetően a harmadik negyedév végén 595 ezer 377 darab autó értékesítésénél tart a spanyol piac. 2019 első három negyedévéhez mérten pedig 52,2 százalékos az elmaradás.

a Cupra nagyteljesítményű autóinak palettája

 

Középtávú piaci trendek

A 2008-as pénzügyi és gazdasági válságot követően – amikor az újautó-eladások több mint a felére estek vissza - az értékesítések évről évre javuló tendenciát mutatott Spanyolországban. A kormánynak sikerült fenntartania ezt a felívelést, amely kulcsfontosságú annak a piacnak, amelyik Európa második legnagyobb autógyártójának számít. A fejlődést nagyban támogatta a PIVE névre keresztelt vásárlásösztönző-csomag.

A PIVE programot az évek során folyamatosan az igényekhez igazították, így sikerült stabilizálni a spanyol piac folyamatos növekedését. Ennek eredménye, hogy 2012-es kevesebb mint 700 ezres eladási szintet hat év leforgása alatt sikerült több mint 1,3 millióra tornászni 2019 végére – olvasható a nemzetközi autóipari statisztikákkal foglalkozó Focus2Move című oldalon.

 

Az alábbi táblázatokban a spanyol piac 2020-as legnépszerűbb gyártóinak és a legkelendőbb modelljeinek 10-es toplistáját állítottuk össze:

 

Gyártói toplista:

  1. Seat – 48 984 darab
  2. Volkswagen – 47 641 darab
  3. Peugeot – 45 273 darab
  4. Toyota – 41 470 darab
  5. Renault – 40 886 darab
  6. Kia – 33 223 darab
  7. Citroën – 31 310 darab
  8. Hyundai – 31 285 darab
  9. Mercedes – 27 825 darab
  10. Audi – 27 032 darab

 

Modellek toplistája:

  1. Seat Leon – 16 769 darab
  2. Dacia Sandero – 15 868 darab
  3. Nissan Qashqai – 13 890 darab
  4. Renault Clio – 13 541 darab
  5. Toyota Corolla – 10 899 darab
  6. Seat Arona – 10 642 darab
  7. Volkswagen Golf – 9945 darab
  8. Peugeot 3008 – 9870 darab
  9. Peugeot 2008 – 9828 darab
  10. Seat Ateca – 9807 darab

 

MarkLines

Focus2Move

 

Oszd meg ezt a cikket!